У статті обґрунтовано роль професійної школи в культурній інтеграції України в світовий простір. Визначено
особливості впливу процесів глобалізації на розвиток регіонів. Аргументовано необхідність збереження національної
культурно-мистецької спадщини, яка базується на народному мистецтві. Показано механізм передачі народних художніх традицій через центри промислів і ремесел, важливою складовою якого є організована підготовка кадрів в
освітніх закладах. Досліджено досвід професійних шкіл у реалізації конкурентної переваги території.
On international experience of the negative effects of globalization counteract it is found that the competitive advantage
of the region in many European countries are traditions that reflect the outlook of the community, its culture and art. The
article analyzes the experience of professional schools in the preservation and development of folk traditions in Western
Ukraine since the 19th century, upon the example of the Art vocational school named after Y.Stanko ((Lviv region, Yavoriv
district, town Ivano-Frankove) and Vocational school № 21 (Ivano-Frankivsk city). It was established that the history of Art
vocational school named after Y.Stanko begins in 1896, when at the request of the community was founded vocational school
focused on the use of the region’s creative potential associated with various types of folk art and crafts.
The machinebuilding Vocational school №21 students show good results at different levels exhibitions, which is the
consequence of long-term relationships with renowned Dutch master – blacksmith Huub Sensen. This experience is important
for the district because the profession’s artistic aspect is able to increase the chances of graduates in employment. In the article
the role of vocational schools in the cultural integration of Ukraine into the world space is grounded. The necessity of preserving national cultural and artistic heritage, based on folk art, is argued. The professional schools experience in the implementation of competitive advantage territory is investigated.
В статье обоснована роль профессиональной школы в культурной интеграции Украины в мировое пространство. Определены особенности влияния процессов глобализации на развитие регионов. Аргументирована необходимость сохранения национального культурно-художественного наследия, основанного на народном искусстве. Показан механизм передачи народных художественных традиций через центры промыслов и ремесел, важной составляющей которого является организованная подготовка кадров в образовательных учреждениях. Исследован опыт профессионально-технических учебных заведений в реализации конкурентного преимущества территории.