The article studies future primary teachers’ education training for the next formation of national-patriotic self-consciousness of senior preschoolers and juniour schoolchildren.
The primary role of the patriotic education is given to elementary school. It involves the systematic preparation of the individual for public life in a democracy and combines the civic knowledge and readiness of the individual to participate in the public life of the country, patriotic virtues, norms, attitudes, values and qualities inherent in the patriot of a democratic society. To educate a conscious patriot means to form in the student a system of personal qualities and traits of character, which is the basis of a specific way of thinking and the driving force of everyday actions and behavior. These are patriotic selfawareness, civil responsibility, courage, respect for the Constitution, laws of the Ukrainian state, perfect knowledge of the state language, respect for parents, their ancestry, traditions, discipline, hard work, care for nature, physical perfection, moral purity, artistic education. Individual patriotic upbringing is carried out through the systematic organization of educational, social and social-service activities aimed at respecting the rights and obligations of the citizen. The formation of the patriotic competence of a person is connected with the formation of basic values of Ukrainian and world culture, which determine his patriotic consciousness. The formation of patriotic values is based on the social and cultural achievements of the multinational people, peoples of other countries, cultural and historical traditions of their native land. Patriotic upbringing of junior schoolchildren in modern elementary school should be done on the basis of a systematic approach in accordance with students’ age and cognitive abilities. The basis for patriotic education is political, legal and moral education, which is realized through the organization of training sessions, extracurricular work and creation of appropriate democratic environment, the formation of social and communicative competence in the educational process. Changes in emphasis in the public consciousness cause changes in the requirements of teacher education. Therefore, the formation of future teachers’ patriotism is important in the context of the study of the problem of future teacher’s training for patriotic upbringing of younger students.
Розглядаються питання підготовки вчителів початкової освіти до наступності формування національно-патріотичної самосвідомості старших дошкільників та молодших школярів. У вихованні патріота велика роль відводиться початковій школі. Патріотичне виховання передбачає систематичну підготовку особистості до суспільного життя в умовах демократії та поєднує в собі громадянські знання
та готовність особистості брати участь у суспільному житті країни, патріотичні чесноти-норми, установки, цінності та якості, притаманні патріоту демократичного суспільства. Виховувати свідомого патріота означає формувати в учня комплекс особистих якостей і рис характеру, що є основою специфічного способу мислення та спонукальною силою повсякденних дій, вчинків, поведінки. Це патріотична самосвідомість, громадянська відповідальність, мужність, повага до Конституції, законів Української держави, досконале знання державної мови, повага до батьків, свого родоводу, до традицій, дисциплінованість, працьовитість, піклування про природу, фізична досконалість, моральна чистота, висока художньо-естетична вихованість. Патріотичне виховання особистості здійснюється шляхом системної організації навчальної, соціальної та суспільно-корисної діяльності, спрямованої на дотримання прав та обов’язків громадянина. Становлення патріотичної компетентності особистості пов’язано з формуванням базових цінностей української та світової культури, які визначають її патріотичну самосвідомість. Формування патріотичних ціннісних орієнтирів ґрунтується на соціокультурних досягненнях багатонаціонального народу, народів інших країн, культурних та історичних традицій рідного краю. Патріотичне виховання молодших школярів у сучасній початковій школі повинно здійснюватися на засадах системного підходу відповідно до вікових і пізнавальних можливостей учнів. Підґрунтям для патріотичного виховання є політичне, правове та моральне виховання, що реалізується шляхом організації навчальних занять, проведення позакласної роботи та створення відповідного демократичного середовища, формування соціальної та комунікативної компетентності у навчально-виховному процесі. Зміни акцентів у суспільній свідомості зумовлюють зміну вимог у педагогічній освіті. Тому важливим у контексті дослідження проблеми підготовки майбутнього вчителя до патріотичного виховання молодших школярів вважаємо сформованість патріотичності в майбутніх учителів.