In the article, the author actualizes the problem of preparing the future teacher of a foreign language for the specialized education of high school students, theoretically explores the scientific approaches of scientists to the interpretation of the key
concepts of «preparation», «professional and pedagogical preparation of the future teacher of foreign language», «readiness for professional and pedagogical activity».
In the context of problem’s study, we consider the concept of «preparing future teachers of a foreign language» as a continuous, holistic, systemic and manageable educational process that ensures students are ready for professional and pedagogical activity and the formation of integrated personal education, containing in its structure motivational-value, cognitive-operational, reflective, active, personality components.
It is important to note that to characterize the concept of «professional and pedagogical readiness», scientists use the concept of «professional competence», which is defined as professional readiness and the ability of the subject of labor to perform tasks and responsibilities of everyday activities. The result of preparing future teachers for professional activity is a certain level of readiness for professional activity,
an active state of the personality, covering a positive attitude to the profession, abilities, knowledge, skills, stable professionally important qualities. The professional readiness of the future teacher of a foreign language for pedagogical activity is characterized by his professional qualifications and a certain combination of personal qualities and properties. It is worth noting that the organization in higher education institutions of the professional training of future teachers of a foreign language has certain features based on an integrated approach to ensuring the content of the educational process. A definitive analysis of the concept of «professional and pedagogical training of future teachers of a foreign language» suggests that the result of this process is general cultural, professional, psychological and pedagogical, linguistic, methodologically technological preparation, which is an important condition for ensuring the quality and productivity of educational, practical and educational components of specialized training for high school students.
Актуалізується проблема підготовки майбутнього вчителя іноземної мови до профільного навчання старшокласників, теоретично досліджено наукові підходи вчених до тлумачення ключових понять «підготовка», «професійнопедагогічна підготовка майбутнього вчителя іноземної мови», «готовність до професійно-педагогічної діяльності». У контексті проблеми дослідження поняття «підготовка майбутніх учителів іноземної мови» розглядаємо як безперервний, цілісний, системний і керований освітній процес, який забезпечує готовність студентів до професійнопедагогічної діяльності та сформованість інтегрованого особистісного утворення, що містить у своїй структурі мотиваційно-ціннісний, когнітивно-операційний, рефлексивний, діяльнісний, особистісний компоненти. Важливо зазначити, що для характеристики поняття «професійно-педагогічна готовність» вчені використовують поняття «професійна компетентність», яке визначається як професійна готовність і здатність суб’єкта праці до виконання завдань і обов’язків повсякденної діяльності. Результатом підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності є певний рівень готовності до професійної діяльності, активно-діяльнісний стан особистості, що охоплює позитивне ставлення до професії, здібності, знання, вміння, навички, стійкі професійно важливі якості.
Професійна готовність майбутнього вчителя іноземної мови до педагогічної діяльності характеризується його професійною кваліфікацією та певною сукупністю особистісних якостей і властивостей. Варто зазначити, що організація у закладах вищої освіти професійної підготовки майбутніх учителів іноземної
мови має певні особливості, які ґрунтуються на інтегрованому підході до забезпечення змісту навчально-виховного процесу. Дефінітивний аналіз поняття «професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів іноземної мови» дає підстави стверджувати, що результатом зазначеного процесу є загальнокультурна, професійна, психолого-педагогічна, лінгвістична, методично-технологічна підготовка, що є важливою умовою забезпечення якості та продуктивності реалізації освітнього, практичного та виховного компонентів профільного навчання старшокласників.