The features of traditional didactic principles in teaching computer science are considered in the article. It has been demonstrated that the use of various means in the teaching of information disciplines not only does not contradict the generally
accepted principles of didactics, but also contributes to a more complete implementation of the principles of conformity of the didactic process and the didactic system to the laws of learning, science, the unity of educational, upbringing and developing learning functions, consciousness, the strength of assimilation, accessibility and feasibility, activity, taking into account individual characteristics, developing training, stimulation and motivation and a positive attitude towards education, creative
learning. In more detail, the didactic principles that relate to the classical ones and the requirements for their implementation in the educational process when teaching informatics are described. Compliance with these principles is necessary to increase
the effectiveness of training in the study of information disciplines. It is noted that it is advisable to implement some principles in the study of information disciplines using ICT tools. It is noted that the integrated use of ICT allows to increase the effectiveness of the educational process, the availability of training, by enhancing the cognitive activity of students, using various forms of presentation of information, stimulating and motivating positive attitudes of students to the study of information disciplines. It has been determined that the study of computer science disciplines using ICT contributes to the development of students’ intellectual, communicative and creative abilities and performs activating, simulatively-modeling and emotive (expressive) functions. However, the necessity of observing aesthetic and ergonomic requirements when using ICT in lessons is also emphasized, and factors affecting the effectiveness of teaching are given.
Розглянуто особливості традиційних дидактичних принципів під час викладання інформатичних дисциплін. Продемонстровано, що використання різних засобів під час викладання інформатичних дисциплін не лише не суперечить загальноприйнятим принципам дидактики, але й сприяє більш повній реалізації принципів відповідності дидактичного процесу і дидактичної системи закономірностям учіння, науковості, єдності освітньої, виховної та розвиваючої
функцій навчання, свідомості, міцності засвоєння, доступності і посильності, активності, врахування індивідуальних особливостей, розвиваючого навчання, стимулювання і мотивації позитивного ставлення до навчання, творчого
навчання. Більш детально охарактеризовано загальнодидактичні принципи, які належать до класичних, і вимоги щодо їх впровадження у освітній процес під час викладання інформатичних дисциплін. Дотримання цих принципів необхідне
для підвищення ефективності навчання під час вивчення інформатичних дисциплін. Зазначено, що деякі принципи під час вивчення інформатичних дисциплін доцільно впроваджувати із використанням засобів ІКТ. Зазначено, що комплексне застосування ІКТ дає змогу підвищити ефективність освітнього процесу, доступність навчання, шляхом активізації пізнавальної діяльності учнів, застосуванням різних форм представлення інформації, стимулювання і мотивація позитивних відносин учнів до вивчення інформатичних дисциплін. Визначено, що вивчення інформатичних дисциплін із використанням ІКТ сприяє розвитку інтелектуальних, комунікативних і творчих здібностей учнів і виконує активізуючу, симулятивно-моделюючу і емотивну (експресивну) функції. Проте акцентовано і на необхідності дотримання естетичних і ергономічних вимог під час використання ІКТ на уроках і наведено фактори, що впливають на ефективність викладання.