Статтю присвячено питанню автономного навчання у процесі вивчення англійської мови майбутніми фахівцями морської галузі, судноводіями та судновими інженерами-механіками у морських вищих навчальних закладах. Досліджено визначення поняття «навчальна автономія» різними вченими та констатовано наявність різних поглядів на це питання. Єдиною є ідея більшої незалежності та відповідальності, які покладаються на курсантів у процесі навчання; формується здатність організовувати своє навчання (планувати цілі, завдання, способи роботи тощо) та оцінювати його результати. Такі навички та вміння курсанти зможуть надалі перенести в інший навчальний, а пізніше –
і професійний контекст, що стане запорукою підготовки компетентністного фахівця. Сформульовано визначення терміна «навчальна автономія» з акцентом на перелік навчальних дій, які виконуються курсантами під час навчання
англійської мови. Навчальна автономія визначається як здатність курсанта самостійно визначати мету діяльності, планувати власні дії, форми та способи навчальної діяльності, здійснюючи при цьому рефлексію, самокорекцію і самоконтроль, а також нести відповідальність за досягнуті у навчальній діяльності результати та застосовувати їх у нових навчальних і професійних контекстах. Курсант виступає у ролі суб’єкта процесу навчання. Підкреслюється неможливість навчання автономії, її можна поступово розвивати через свідоме ставлення до процесу навчання. Здійснено висновок, що автономія відіграє дуже важливу роль у навчальному процесі, особливо під час вивчення майбутніми судновими механіками та судноводіями англійської як робочої мови морської галузі. На кожному рівні освіти курсант спрямовує діяльність на досягненні своєї конкретної мети, формуючи навчальну автономію та використовуючи такий алгоритм навчання та розвитку у подальшому професійному житті.
The article concerns the autonomous learning during English learning process of future marine seafarers, navigators and marine engineers, at maritime higher educational institutions. The definitions of the concept «learning autonomy» given by different scientists are investigated and various views on this issue are ascertained. The common idea lies with the greater independence and responsibility that cadets obtain during the learning process; the ability to organize their learning (goals, tasks, ways of working, etc.) and the possibility to assess the results. The cadets will be able to apply such skills and abilities to another educational and professional context. This way of learning can be the key to the training of a competent specialist. The definition of the term «learning autonomy» is stated, it is based on the list of learning activities performed by cadets during learning English. Learning autonomy is defined as the ability of the cadet to independently define the purpose of the activity, to plan his / her own actions, forms and methods of learning activity, performing reflection, self-correction and self-control, as well as bearing responsibility for the results achieved by learning activity and applying them in new educational and professional contexts. The cadet is considered to be the subject of the learning process. The author emphasizes the impossibility to teach the autonomy. It can be gradually developed through a conscious attitude towards the learning process. The learning autonomy is concluded to play a crucial role in the educational process, especially in Maritime English teaching process as this language is lingua franca of the maritime industry. The cadets direct activities to achieve their specific goal at every level of education, forming learning autonomy and using such an algorithm of learning and personal development in the further professional life.