На сучасному етапі розвитку суспільства система української освіти зазнає істотних змін. Розвиток суспільства неодмінно пов’язаний із розвитком неповторної творчої індивідуальності особистості, яка формується під впливом
талановитого педагога, педагога-новатора, педагога-майстра, оскільки саме педагог є центральною фігурою під час практичної реалізації професійних нововведень. Значну роль відведено вчителям української мови та літератури, адже засобами рідного слова вчителі-філологи виховують ціннісне бачення світу, впливають на формування національної свідомості та світогляду особистості.
Розвиток творчого потенціалу вчителя-словесника – це неперервна педагогічна освіта, постійний рух і саморозвиток, в якому система післядипломної педагогічної освіти є найдовшою та найвагомішою частиною. У контексті проблеми нашого дослідження нами було виокремлено такі педагогічні умови розвитку творчого
потенціалу вчителів-словесників, які б сприяли саморозвитку та самоактуалізації, формуванню позитивних мотиваційно-ціннісних установок, удосконаленню професійної майстерності педагога, створенню духовно-творчої взаємодії
в процесуальному аспекті. Орієнтація на людину як основну цінність є стрижневою вимогою сучасної освіти. З урахуванням цього будь-які технології, методи, форми освіти є не самоціллю. Їх можна розглядати в контексті одного з головних завдань освіти, яке полягає в забезпеченні максимально сприятливих умов для саморозвитку особистості, а в контексті нашого дослідження – саморозвитку вчителів української мови і літератури в системі післядипломної педагогічної освіти. На основі аналізу філософської, психолого-педагогічної літератури нами визначено організаційно-педагогічні умови розвитку творчого потенціалу вчителів української мови і літератури в системі післядипломної педагогічної освіти, до яких належать мотиваційні установки у процесі розвитку творчого потенціалу вчителів української мови і літератури, креативне середовище як активізація комунікативного потенціалу особистості та гармонійне духовне зростання педагога через мотивацію свого внутрішнього саморозвитку, які дають можливість педагогу-словеснику реалізувати сформовані потенційні ресурси, підвищити рівень своєї педагогічної майстерності, стимулювати творчу активність, усвідомлювати цінність своєї творчої діяльності та забезпечити збалансовану мотивацію до творчого процесу.
In the current context of social development, the Ukrainian education system is undergoing significant changes. The development of society is inevitably related to the development of a unique creative personality, formed under the influence of a talented, innovative and professional teacher, since it is the teacher, who plays the crucial role in the practical implementation of professional innovations. Ukrainian language and literature teachers play a significant role in this process, because by means of the native language philologists teach to value the world assets, they influence the formation of national consciousness and world outlook of an individual.
The development of the literary teacher’s creative potential is a continuous pedagogical process, constant movement and self-development, in which the system of postgraduate teachers’ training is the longest and most important part. In the context of our study, we have identified such pedagogical conditions for the development of teachers’ creative potential, which would promote self-development and self-actualization, formation of positive motivational and value attitudes,
improvement of teachers’ professional skills, spiritual and creative interaction.
Focusing on an individual as a core value is the major requirement of modern education. Based on this, any technology, methods, forms of education cannot meet the needs by themselves. They can be applied in taking into account one of the main
tasks of education, which is to provide the most favourable conditions for self-development of an individual, and in our study we deal with the self-development of teachers of Ukrainian language and literature in the system of postgraduate pedagogical training. On the basis of the analysis of philosophical, psychological and pedagogical literature, we have determined organizational and pedagogical conditions for the development of creative potential of Ukrainian language and literature teachers in the system of postgraduate pedagogical training. They are as follows: motivational settings in the process of developing creative potential of Ukrainian language and literature teachers, personality potential and harmonious spiritual growth of teachers
through the motivation of their inner self that enable language and literature teachers to realize their potential resources, to improve their teaching skills, encourage creativity, realize the importance of their activity and provide balanced incentives for
the creative process.