Фізика і астрономія є найдавнішими науками про природу. Свідченнями давнього інтересу людини до природних явищ виступають пам’ятки людської культури, знайдені в різних куточках земної кулі. Поряд з іншими природничими науками астрономія протягом усієї історії свого існування особливо активно сприяла розвитку і зміцненню матеріалістичних поглядів на природу. Саме астрономія дала велику кількість фактів і строго наукових висновків, які спростували наївні релігійні уявлення про будову і походження світу. Фізика і астрономія розвиваються в тісній взаємодії, взаємно збагачуючи і доповнюючи одна одну. Слід зазначити, що сучасний етап у розвитку астрономії – багато в чому
завдяки фізиці – характеризується бурхливим її розквітом. Навчання астрономії в школі здебільшого покладено на вчителя фізики. Поширена думка про те, що вчитель фізики легко може викладати астрономію, не є правильною, оскільки астрономія виступає як самостійна наука зі своїми поняттями, термінологією, підходами та змістом, які відрізняються від таких у курсах фізики, географії тощо. Водночас астрономічні знання є невіддільною частиною фізичної і загалом природничо-наукової освіти студентів. Саме тому набувають актуальності проблеми сучасної астрономічної освіти в Україні та проблеми підготовки вчителів фізики та астрономії. У зв’язку з цим формування у вчителя фізики компетентностей у галузі астрономії є нагальною потребою. У статті наведено методичні засади вивчення астрономії у процесі підготовки майбутніх учителів фізики. Акцентовано увагу на методичних основах формування природничо-наукового світогляду майбутніх учителів фізики на засадах врахування міжпредметних зв’язків фізики та астрономії.
Physics and astronomy are the oldest sciences of nature. Evidences of ancient human interest in natural phenomena are monuments of human culture found in different corners of the globe. Along with other natural sciences, astronomy throughout
the history of its existence has especially actively contributed to the development and strengthening of materialistic views on nature. It was astronomy that produced a large number of facts and strictly scientific conclusions that refuted naive religious ideas about the structure and origin of the world. Physics and astronomy develop in close interaction, mutually enriching and complementing each other. It should be noted that the modern stage in the development of astronomy, due largely to physics, is characterized by its rapid flowering. In most cases, teaching astronomy at school is the responsibility of a physics teacher. The widespread belief that a physics teacher can easily teach astronomy is not correct, since astronomy acts as an independent science with its concepts, terminology, approaches and content that differ from those in physics, geography, etc. Simultaneously, astronomical knowledge is an integral
part of students’ physical, and generally natural scientific education. That is why the problem of modern astronomical education in Ukraine and the problem of training teachers of physics and astronomy are becoming more relevant. In this regard,
the development of a competency in the field of astronomy physics teacher is an urgent need. The article describes the methodological principles of the study of astronomy in the preparation of future teachers of physics. Emphasis is placed on the methodological bases of formation of natural science outlook of future physics teachers on the basis of taking into account the intersubject links of physics and astronomy.