Глобальні техніко-технологічні зміни, які розпочались в останній чверті ХХ століття, пов’язані з об’єктивними тенденціями розвитку техносфери. Вони створили
загрозливу ситуацію, коли гуманітарна цінність життя суспільства залежить від нової методології інженерної діяльності та рівня техніко-технологічної культури населення.
Загроза полягає в тому, що людина може використовувати технологію для досягнення власних цілей, але за правилами самої технології. У такому випадку постає питання
про індивідуальну Модель Світу людини і цінності, які її наповнюють. Постійне коливання між бажанням покращити технічну реальність і можливою шкодою для суспільства потребує від особистості віднайти міру сумісності власної Моделі Світу, власних духовних цінностей з сучасним досвідом. Особистісна рефлексія дає наснагу протидіяти найменшим дестабілізуючим моментам, але у тому разі, коли у людини сформовано духовно-моральний стрижень. Тому для виховання сучасної молоді в новій технічній реальності важливим є знайомство з високоморальними, духовними
вчинками людей, особливо вчених, дотичних до створення техносфери.
Активне впровадження нанотехнологій в життєвий простір людини потребує зміни традиційного уявлення про проектування, виробництво і використання об’єктів,
адже у мікросвіті вони працюють за іншими механізмами. Це спричинило формування нової науки – нанофілософії, яка вивчає фундаментальні основи духовності сучасної
людини.
Globalne zmiany techniczne i technologiczne, które rozpoczęły się w ostatniej ćwierci XX wieku, są związane z obiektywnymi tendencjami rozwoju Technosfery. Oni stworzyli groźną
sytuację, gdzie wartości humanitarne społeczeństwa zależą od nowej metodologii inżynierii techniczno- technologicznej kultury ludności. Zagrożenie korzeni się w tym, że ludzie mogą
korzystać z technologii aby osiągnąć swoje cele, ale na zasadach tej technologii. W tym przypadku wynika kwestia indywidualnego modelu ludzkiego świata i wartości, które go wypełniają.
Ciągłe wahania pomiędzy dążeniem do poprawy rzeczywistości technicznej i ewentualnego uszkodzenia społeczeństwu wymaga od osobistości odnaleźć miarę odpowiedności własnego modelu świata oraz jego wartości duchowych z nowoczesnym doświadczeniem.
Refleksja osobistości inspiruje do przeciwdziałania destabilizacji w najniżczym stopniu tylko w przypadku, gdy ona ma uformowany duchowy i moralny rdzeń. W nowej rzeczywistości technologicznej dla edukacji dzisiejszej młodzieży ważne są znajomości ludzi o moralnych, duchowych czynach, zwłaszcza naukowców, związanych z tworzeniem Technosfery.
Aktywna realizacja nanotechnologii w ludzkiej przestrzeni życiowej wymaga zmiany tradycyjnego rozumienia projektowania, wytwarzania i użytkowania obiektów, ponieważ w mikrokosmosie one pracują na innych zasadach. Doprowadziło to do powstania nowej nauki – nanofilosofiji, która bada podstawy fundamentalne duchowości współczesnego człowieka.
Global technical and technological changes that began in the last quarter of the twentieth century, are associated with objective tendencies of the technosphere. They created a threatening situation where the humanitarian values of society depends on the
new methodology of engineering and technical-technological culture of the population. The threat is that a man can use technology to achieve their own goals, but under the rules of
the technology. In this case, the question is about the individual human World’s Model and the values that fill it. The constant fluctuation between the desire to improve the technical reality and possible damage to society requires from the personality to discover the extent of compatibility of the own World’s Model, it’s spiritual values with advanced experience.