Стаття присвячена проблемі аналізу стосунків у педагогічних колективах між педагогами та керівниками освітнього закладу, прогнозуванню та подоланню в колективах організаційних конфліктів. Організаційні конфлікти відіграють важливу роль у діяльності сучасних організацій, причому виділяють як негативні, так і позитивні аспекти функціонування цих конфліктів. Проте в багатьох випадках конфлікти допомагають виявити різноманітність поглядів, дають додаткову інформацію, допомагають виявити альтернативні вирішення проблеми. Це робить процес групового прийняття рішень більш ефективним і дає педагогам можливість задовольнити власні потреби в повазі та у владі. Це може привести також до більш ефективного виконання планів стратегій і проєктів, оскільки обговорення різних поглядів на ці документи відбувається до втілення їх у життя. Деякі автори наполягають на тому, що конфлікти в організаціях являють собою нормальне, а до певної міри бажане явище, і розглядають їх як рушійну силу організаційних змін, їхній суттєвий чинник. Одними з вагомих наслідків організаційних конфліктів є зміни, які, у свою чергу, вступають у суперечність із застарілими, неактуальними нормами життя, що неминуче призводить до назрівання нових зіткнень протилежних інтересів, думок. На основі аналізу особливостей професійної діяльності персоналу професійно-технічних навчальних закладів запропоновано використання трьох основних критеріїв для структурування основних видів організаційних конфліктів у професійно-технічних навчальних закладах.
Управління організаційними конфліктами передбачає таке: а) запобігання організаційним конфліктам; б) обхід відкритих конфліктів; в) фактичне розв’язання відкритих конфліктів. Спеціальна психологічна підготовка керівників і працівників професійно-технічних навчальних закладів потребує здійснення спеціальної психологічної підготовки учасників освітнього процесу із зазначеної проблеми. Психологічна допомога в подоланні організаційних конфліктів передбачає усвідомлення педагогічним персоналом професійно-технічних навчальних закладів необхідності такої допомоги та певну готовність керівництва та колег орієнтуватися на певні форми такої допомоги (тренінги, консультації, надання інформації тощо).
The article is devoted to the problem of analyzing relations in pedagogical groups between teachers and leaders of an educational institution, forecasting and overcoming organizational conflicts in teams. Organizational conflicts play an important role in the activities of modern organizations, and highlight both negative and positive aspects of the functioning of these conflicts. They play an important role in the activities of modern organizations, and researchers identify both negative and positive aspects of the functioning of these conflicts. However, in many cases, conflicts help to identify diversity of views, provide additional information, help identify alternative
solutions to the problem. This makes the group decision-making process more effective and gives educators the opportunity to meet their own needs for respect and authority. This can also lead to more efficient implementation of plans of strategies
and projects, since the discussion of various points of view on these documents takes place before they are put into practice. Some authors insist that conflicts in organizations are a normal, and to a certain extent, desirable phenomenon, and consider them as the driving force of organizational changes, their significant factor. One of the significant consequences of organizational conflicts is changes, which, in turn, conflict with outdated, irrelevant living standards, which inevitably leads to brewing new clashes of opposing interests and opinions. On the basis of the analysis of the peculiarities of the professional activity of the staff of vocational schools, it is proposed to use three basic criteria for structuring the main types of organizational conflicts in vocational schools. Management of organizational conflicts provides for: a) prevention of organizational conflicts; b) bypass open conflicts; c) the actual resolution of open conflicts. Special psychological training for managers and employees of vocational schools requires the implementation of special psychological training for participants in the blessing process on the identified problem. Psychological assistance in overcoming organizational conflicts implies an awareness of the need for such assistance by teaching staff in vocational schools and a certain willingness of management and colleagues to focus on certain forms of such assistance (trainings, consultations, provision of information, etc.).