Подано результати наукового аналізу академічного повсякдення українських гімназистів середини ХІХ століття. Представлено основні фактори та протиріччя побутового життя учнів. Автором досліджено особливості проживання, дозвілля та стану здоров’я української молоді в роки їхнього навчання в гімназіях.
Окреслено негативні фактори академічного повсякдення першої половини ХІХ століття. Зокрема, виявлено, що гімназисти часто відчували різкий дискомфорт, пов’язаний із складними умовами розселення, консервативними підходами до організації навчального процесу, широким застосуванням фізичного та морального тиску на особистість. Доведено, що це слугувало ключовою причиною проявів девіантної поведінки, яка придушувалася через фізичні покарання і становила загальний негатив гімназичного повсякдення, що можна окреслити формулою замкненого кола: «фізичне покарання – скарга – фізичне покарання». Автором наголошується, що таке побутування призводило до погіршення
загального стану здоров’я вихованців І спричиняло розвиток хронічних хвороб.
Під час дослідження також представлено широкому колу читачів і позитивні моменти академічного повсякдення українських гімназистів середини ХІХ століття. Описано, що спілкування між однолітками сприяло формуванню колективістських настроїв майбутньої інтелігенції та відкривало можливості для самонавчання і розширення світогляду гімназистів. Підкреслюється загальна позитивна атмосфера учнівського середовища і розуміння значною частиною підлітків необхідності гімназійного навчання як доброго старту для освітнього та професійного розвитку особистості. Автор, підсумовуючи, наголошує, що саме це академічне середовище сформувало плеяду вітчизняних громадських діячів, які розгорнули широку освітню діяльність на українських землях другої половини ХІХ століття та стояли біля витоків формування нової вітчизняної системи освіти.
In the article the results of scientific-metric (metrical) analysis of the academic daily life Ukrainians high-school students in the ХІХ century. Main factors and contradictions of pupils daily life. The author investigated the peculiar properties residence,
recreation and state of health Ukrainian youth during their time at schools. The negative factors of the academic life of the first half of the nineteenth century are outlined. In particular, it was found that high school students often experienced severe discomfort associated with complex displacement, conservative approaches to the organization of the educational process, widespread use of physical and moral pressure on the individual. It was proved that this was the key cause of deviant behavior, which was suppressed by physical punishment and constituted a common
negative gymnasium everyday, which can be outlined by the formula of a closed circle: «physical punishment – complaint – physical punishment». The author emphasizes that such living has led to a deterioration of the general health of the pupils and has led to the development of chronic diseases. The study also presents a wide range of readers and positive aspects of the academic everyday life of Ukrainian high
school students in the mid-nineteenth century. It is described that communication between peers contributed to the formation of collectivist moods of the future intelligentsia and opened opportunities for self-study and expansion of the high school
students’ outlook. The overall positive atmosphere of the student environment and the understanding of the need for high school education as a good start for the educational and professional development of the individual are emphasized.
The author emphasizes that this academic environment formed a galaxy of domestic public figures who launched a broad educational activity in the Ukrainian lands of the second half of the nineteenth century and stood at the beginnings of the formation
of a new domestic educational system.