Сохарактеризовано самостійну роботу студентів-магістрантів, виконання індивідуальних навчально-дослідних завдань, які уналежнюють проблематику загальних основ педагогіки вищої школи, основ теорії навчання й виховання
студентської молоді на сучасному етапі розвитку освітньої парадигми.
Запропоновані завдання для проведення практичних занять, самостійної роботи студентів, виконання індивідуальних навчально-дослідних завдань мають зорієнтувати майбутніх фахівців у структурі дисципліни «Педагогіка вищої
освіти» як навчального предмета, акцентувати їх увагу на найважливіших темах цього курсу. Визначено, що система індивідуальних навчально-дослідних завдань спрямована на розвиток інтересу до педагогічних знань; формування критичного та аналітичного мислення в студентів-магістрантів; формування в майбутніх
учителів педагогічної культури. У статті зазначено, що науково-дослідна робота студентів розвиває індивідуально-творчі риси майбутніх фахівців: 1) креативність мислення, інтуїцію, творчу уяву, дивергентність мислення, оригінальність мислення, асоціативність мислення, інтелектуальну активність.
Виділено, що проведення ділових інтерактивних ігор розвиває творчі можливості студентів, творчий потенціал, інтелектуальну активність. Охарактеризовано, що дидактичні ігри являють собою інструмент вироблення складних колективних рішень. Можливість стиснути реальний час у межах ігрового експерименту дає змогу неодноразово програти одну професійну ситуацію й визначити наслідки кожного з реалізованих рішень. Визначено, що перспективи підвищення якості підготовки фахівців пов’язано з впровадженням нових типів лекцій
(проблемна лекція, лекція-провокація, лекція-візуалізація, «лекція вдвох», лекція «пресконференція»), які презентують студенти-магістранти під час проведення самостійної роботи на заняттях. У статті подано алгоритм організації самостійної роботи студентів, що ґрунтується на репродуктивному й творчо-пошуковому рівнях. Це вимагає від студентів-магістрантів знань основних законів, закономірностей, принципів і вмінь застосовувати їх для виконання елементарних завдань. Водночас така робота передбачає самостійне розв’язання індивідуальних завдань, проблемних ситуацій, розроблення тестів, кросвордів, концептуальних карт; самостійний пошук і аналіз науково-педагогічної літератури.
У статті окреслено, що студенти-магістранти повинні володіти технологією наукового дослідження, яка передбачає створення системного підходу до його організації. Використовуючи проблемні ситуації, завдання для аналізу
матеріалу, створюючи концептуальні карти, кросворди, тести з визначених тем дослідження, готуючи реферати, тези, есе, рольові та ділові ігри з ключових тем курсу, проводячи фрагменти різних типів лекцій, магістри перебувають у творчому пошуку. Він включає такі етапи: пошук проблеми; зосередження, заглиблення у проблему; збір інформації; інкубація, аналіз, осмислення, систематизація матеріалу; усвідомлення або інсайт – виникнення ідеї; верифікація та застосування шляхом логічних роздумів або експерименту. Особливу увагу в дослідженні надано питанням удосконалення освітнього процесу в закладах вищої освіти на підставі виконання творчих самостійних, індивідуальних навчально-дослідних завдань. Це сприяє розвитку творчого мислення студентів-магістрантів, вміння користуватися понятійним апаратом, синтезувати знання з обширу тем,
оптимальному вирішенню проблемних завдань.
The article describes the independent work of undergraduate students, the fulfillment of individual educational and research tasks related to the problems of the general foundations of higher education pedagogy, the basics of the theory of teaching
and education of student’s youth at the present stage of development of the educational paradigm. The proposed tasks for practical training, independent work of students, the performance of individual educational and research tasks should orient future specialists in the structure of discipline «Pedagogy of Higher Education» as a subject, and focus their attention on the most important topics of this course.
It has been determined that the system of individual educational research tasks is aimed at developing interest in pedagogical knowledge; formation of critical and analytical thinking in undergraduate students; formation of pedagogical culture in future teachers. The article point out that the research work of students develops individual and creative qualities of future specialists: creativity of thinking, intuition, creative imagination, divergence of thinking, originality of thinking, associative thinking, intellectual activity. Іt has been emphasized that conducting business interactive games develops students’ creative abilities, creativity, intellectual
activity. Didactic games are a tool for making complex collective decisions. The ability to squeeze real time through a game experiment allows you to reproduce repeatedly one professional situation and determine the consequences of each of the solutions
implemented. It has been determined that the prospects for improving the quality of training of specialists are related to the introduction of new types of lectures (problem lecture, provocation lecture, lecture-visualization, «lecture of two», lecture of a press
conference), which are presented by undergraduate students during independent work. The article presents an algorithm for organizing students’ independent work based on the reproductive and creative-search levels. This requires that undergraduate students have knowledge of the basic laws, regularities, principles, and the ability to
apply them to basic tasks. At the same time, such work involves independent solving of individual tasks, development of tests, crossword puzzles, concept maps, independent search and analysis of scientific and pedagogical literature. The article outlines that undergraduate students must possess the technology of scientific research, which involves creating a systematic approach to its organization. Using problematic situations, tasks for analyzing material, creating conceptual
maps, crossword puzzles, tests on specific topics of study, preparing abstracts, essays, role-playing and business games on key topics of the course, conducting fragments of different types of lectures, Master degree students are in creative search. It
includes the following steps: problem search; focus, delving into the problem; collecting information; incubation, analysis, comprehension, systematization of the material; awareness or insight – the emergence of an idea; verification and application
through logical thinking or experiment. Particular attention in the research has been given to the issues of improving the educational process in higher education
institutions on the basis of the performance of creative independent, individual educational and research tasks. It promotes the creative thinking of undergraduate students, the ability to use the conceptual apparatus, to synthesize knowledge from a wide range of topics, the optimal solution to problematic issues.