Порушується проблема кроскультурного простору початкової школи як сфери взаємодії трьох суб’єктів: педаго- га, дитини і середовища між ними. На основі аналізу наукової літератури визначено стан досліджуваного питання в педагогічній теорії і практиці; уточнено сутність понять «простір», «освітній простір» «кроскультурний», «крос- культурний простір закладу освіти»; окреслено обставити, які впливають на побудову кроскультурного простору
початкової школи; акцентовано увагу на важливості врахування культурно-освітнього потенціалу мікрорайону під час моделювання кроскультурного простору закладу освіти. З’ясовано, що сучасна початкова школа розглядається як динамічний кроскультурний простір, мета якого полягає в оптимізації розвивального потенціалу молодших школярів. Під кроскультурним простором початкової школи розумі- ється вся сукупність освітніх закладів різного типу і виду, суспільних і державних організацій, що взаємодіють між собою. Разом вони створюють простір соціалізації шестирічної дитини, перетворення її в особистість, забезпечують певний рівень освіти, інтелекту і культури суспільства, міжособистісних, етичних, етнічних і всіх інших відносин. Встановлено, що можливість побудови кроскультурного простору зумовлена комплексом обставин. По-перше, створення кроскультурного простору початкової школи диктується тими об’єктивними процесами, що відбуваються нині у світовій спільноті, припускаючи необхідність інтеграції всіх сил в освоєнні просторів (інформаційних, техно- логічних, економічних тощо), що є провідним елементом подальшого прогресу. По-друге, формування кроскультурного простору стимулюється потребою поглиблення відносин взаємодії всіх членів сучасного співтовариства, в реально виниклому прагненні яких до розширення економічних, політичних, культурних та інших зв’язків освітній простір віді- грає важливу роль, оскільки саме тут виявляються тенденції розвитку.
The article has dealt with the problem of the cross-cultural space of primary school as a sphere of interaction between three subjects: the teacher, the child and the environment. On the basis of the scientific literature analysis the state of the investigated issue in pedagogical theory and practice has been determined; clarified the sense of the conceptions «space», «educational space» «cross-cultural», «cross-cultural space of educational establishment»; outline the factors that influence the construction of the cross-cultural space of primary school; the attention has been paid to the importance of taking into account the cultural and educational potential of the neighborhood when modeling the cross-cultural space of an educational establishment.
It has been found that the modern primary school is considered as a dynamic cross-cultural space, the purpose of which is to optimize the developmental potential of younger students. The cross-cultural space of primary school refers to the whole set
of educational establishments of various types and kinds, public and state organizations that interact with each other. Together, they create the space for socializing a six-year-old children, transforming them into personality, providing a certain level of education, intelligence and culture of society, interpersonal, ethical, ethnic and all other relationships. It has been established that the possibility of constructing a cross-cultural space is conditioned by a set of circumstances.
Firstly, the creation of the cross-cultural space of primary school is dictated by the objective processes that are taking place in the world community today, assuming the need to integrate all forces in the development of space (information, technological,
economic, etc.), which is a leading element of further progress. Secondly, the formation of cross-cultural space is stimulated by the need to deepen the relations of interaction of all members of the modern community, in whose real desire to expand
economic, political, cultural and other ties the educational space plays an important role, because it is here that trends are manifested.