У статті розглянуто керівні функції програмування, регуляції та контролю, їх особливості у дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Результати дослідження полягають у встановлені компонентів та критеріїв розвитку функцій програмування, регуляції та контролю у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення, науковому обґрунтуванні, вдосконалені та апробації комплексної методики діагностики функцій довільної регуляції діяльності у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення. За матеріалами дослідження виявлено 4 групи дітей, розподілені за переважним видом виявлення недоліків регулюючих функцій: нормативне виконання, з переважним недорозвитком регулюючої функції, з переважанням труднощів планування, з недоліками програмування, регуляції та контролю.
В статье рассмотрены управляющие функции программирования, регуляции и контроля, их особенности у детей с тяжелыми нарушениями речи. Установлены компоненты и критерии развития функций программирования, регуляции и контроля у младших школьников с тяжелыми нарушениями речи, научно обоснована, усовершенствованна и апробирована комплексная методика диагностики функций произвольной регуляции деятельности у младших школьников с тяжелыми нарушениями речи. По материалам исследования выявлено 4 группы детей, распределенные по преобладающим видом выявления недостатков регулирующих функций: нормативное выполнения, с преимущественным недоразвитием регулирующей функции, с преобладанием труда планирования, с недостатками программирования, регуляции и контроля.
The functions of programming, regulation, and control go a long way in development in ontogenesis, and the nature of the interaction of brain structures changes at different age stages. Their influence is directly related to the maturation of the frontal parts of the cortex and the pathways. The age of primary school childhood is described as the period when devide occurs, reflecting the growing specialization of the frontal sections and the strengthening of their role in the implementation of mental functions. Aim of the article is to expose an experimental research on peculiarities of programming, regulation and control functions in early school-age children with severe speech impairment. Scientific novelty of the research results consists of the established components and criteria of development of programming, regulation and control functions in early school-age children with severe speech impairment; scientific substantiation, improvement and approbation of a comprehensive diagnostic technique of voluntary regulation of activity in early school-age children with severe speech impairment. The components of programming, regulation, and control of activities were identified and described, and their relative independence from each other was shown. The diagnostic complex, including 9 neuropsychological tests, was developed. According to the research, 4 groups of children were identified, which were distributed according to the prevailing type of deficiencies of regulatory functions: normative execution, with prevailing difficulties of the regulatory function, with the predominant difficulty of planning, with the difficulty of programming, regulation and control. The results of the study can be used to diagnose the causes of school difficulties for early school-age children with severe speech impairment and within the framework of an individual approach to learning, allowing for the formulate recommendations for correction.