У статті система ранньої (з перших місяців) допомоги різним категоріям дітей з обмеженими можливостями здоров’я розглядається як стратегічний напрям, здатний певною мірою змінити результативність системи спеціальної освіти в цілому. Мета статті полягає у висвітлені змісту початкового етапу уніфікованої системи ранньої допомоги дітям переддошкільного віку з різними варіантами відхилень або загрозою відхилень у розвитку. Розкривається сутність її структурних технологічних компонентів та напрямів їхньої реалізації. Формулюється висновок про те, що в умовах ранньої допомоги, заснованій на застосуванні системи психолого-педагогічних і нейропсихологічних підходів, методів і технологій вітчизняної і зарубіжної наукової школи спеціальної та інклюзивної освіти, значна кількість дітей з відхиленнями в розвитку і діти групи ризику зможе максимально реалізувати свій потенціал, наблизитися до вікової норми й отримати дошкільну і шкільну освіту без масивної спеціальної підтримки.
В статье система ранней (с первых месяцев) помощи различным категориям детей с ограниченными возможностями здоровья рассматривается как стратегическое направление, способное в определенной степени изменить результативность системы специального образования в целом. Цель статьи заключается в освещении содержания начального этапа унифицированной системы ранней помощи детям преддошкольного возраста с различными вариантами отклонений или угрозой отклонений в развитии. Раскрывается сущность ее основных структурных технологических компонентов и направлений их реализации. Формулируется вывод о том, что в условиях ранней помощи, основанной на применении системы психолого-педагогических и нейропсихологических подходов, методов и технологий отечественной и зарубежной научной школы специального и инклюзивного образования, значительное количество детей с отклонениями в развитии и дети группы риска сможет максимально реализовать свой потенциал, приблизиться к возрастной норме и получить дошкольное и школьное образование без массивной специальной поддержки.
In the article technologies and methods are considered as two links of one mechanism, which ensures successful fulfillment of tasks of psychological and pedagogical help to young children with special features in development. However, compared to the methodology, pedagogical technology is considered more universal and standardized. The purpose of the article is to highlight the content of the new strategic direction of a unified early aid system for preschool children with disabilities health. The content of the main structural components of the technological program and directions of their implementation are revealed. The proposed program is aimed at providing stimulation of the energy potential of the child's body; development of invariant actions and operations that are the same in different forms in different activities; consistent formation of the basic elements of awareness of a child with disabilities and the development of processes of its interaction with the environment. It is noted that in the process of implementation of the program of psychological-pedagogical and neuropsychological assistance it is necessary to avoid the use of intensive pedagogical tactics, intensification of the educational process, technologies that do not correspond to the functional capabilities of children, the pace (accelerated) means. According to the author, the proposed program of psychological and pedagogical influence can be implemented in several directions: counseling-corrective and corrective-preventive help in the conditions of the rehabilitation center; counseling and correctional activities of the teacher and the psychologist at home; psychological and pedagogical support for the development and socialization of infants and young children with disabilities. Depending on the severity of the problem, the level of development of the child, the degree of participation of significant adults in correctional and developmental work, the proposed program may provide for a shortened or expanded form of its implementation. It is concluded that in conditions of early help based on the application of the system of psychological-pedagogical and neuropsychological approaches, methods and technologies of national and foreign scientific school of special and inclusive education, a considerable number of children with disabilities and at-risk groups will be able to approach and receive school education without massive special support.