Однією з умов успішності фахівців на ринку праці є вміння навчатися впродовж життя. Таке вміння є досить необхідним для корекційних педагогів в світлі тих змін, що відбуваються в освіті дітей з особливими освітніми потребами. Сучасну державну освітню політику може реалізувати вчитель, здатний удосконалювати наявну кваліфікацію та набувати нових компетентностей без відриву від професійної діяльності. В статті обґрунтована актуальність проблеми професійного розвитку корекційних педагогів, описані результати дослідження готовності вчителів спеціальних шкіл до підвищення своєї кваліфікації.Доведено, що розвиток професійної компетентності фахівців має бути диференційованим залежно не лише від посадових обов’язків та стажу роботи, а й від рівня їхньої компетентності та свідомості.
Одним из условий востребованности специалистов на рынке труда является умение постоянно учиться. Оно касается и коррекционных педагогов, поскольку сейчас в образовании детей с нарушениями развития происходят большие изменения. Современную государственную образовательную политику может реализовать учитель, готовый не только повышать имеющуюся квалификацию, но и приобретать новые компетентности. В статье обоснована актуальность проблемы профессионального развития коррекционных педагогов, описаны результаты исследования готовности учителей специальных школ к повышению своей квалификации. Доказано, что развитие профессиональной компетентности должно дифференцироваться в зависимости не только от должности специалиста, его стажа, но и от уровня его компетентности, самооценки.
One of the conditions for the success of professionals in the labor market is the ability to learn throughout life. Such skill is essential for correctional educators in light of the changes that are occurring in the education of children with special educational needs. Modern public education policy can be implemented by a teacher who is able to improve his/her existing qualifications and acquire new competences without breaking professional activity. The article substantiates the relevance of the problem of professional development of correctional educators, describes the results of the research of the readiness of special schools teachers to improve their skills. It is proved that the development of professional competence of specialists should be differentiated depending not only on their job responsibilities and work experience, but also on their level of competence and consciousness. According to the results of the research, it is determined that correctional educators have a positive attitude to their profession. However, correctional educators identify various factors that they do not like in their professional activities and certain difficulties that arise in their work. Determining factors adversely affect further professional development and may lead to a decrease in the level of readiness to increase it, or even to professional burnout. Most of the identified factors that do not appeal to correctional educators are professional orientation and are regarded as difficulties that hinder successful professional activity. Summarizing the results of the study indicates that correctional educators are ready for professional development and, in the majority, strive to improve their professional competence. At the same time, correctional educators express the need for assistance in improving their professional skills.