Сучасна спеціальна початкова школа покликана забезпечити становлення особистості з порушеннями зору шляхом виявлення і цілісного розвитку здібностей, формування умінь і бажання вчитися. Особливе значення для успішної адаптації на початковому етапі навчання мають сформованість загально-навчальних умінь та навичок. Одним із найважливіших умінь дитини є вміння читати. В умовах особистісно орієнтованого навчання потрібна така система читання, яка забезпечить розвиток дитини з порушеннями зору, збагатить її емоційно-художній досвід, інформаційно-естетичну базу. Читання дитини - процес сприймання, розуміння та відтворення в усній або графічній формах змісту прочитаного. Важливе місце займає вміння свідомого читання, яке формується у початковій школі. В статті розглянуто важливість формування в учнів з порушеннями зору вміння аналізувати прочитаний твір, усвідомлювати зміст та виражати своє ставлення до прочитаного. Виробити в учнів з порушеннями зору уміння самостійно поповнювати свої знання можливо лише за умови вироблення навички свідомого читання. Важливе місце в статті займає питання розвитку рівнів усвідомлення прочитаного твору, послідовність опанування цих рівнів. Тільки систематична робота з розвитку усвідомленого читання, традиційні та інтерактивні технології навчання тренують учнів з порушеннями зору в формуванні навички свідомого читання.
Современная специальная школа призвана обеспечить становление личности с нарушениями зрения путем определения и целостного развития способностей, формирования умений и желания учиться. Особенного значения для успешной адаптации на начальном этапе обучения имеют сформированные общие учебные умения и навыки. Одним из самых важных умений ребенка есть умение читать. В условиях личностного ориентированного обучения нужна такая система чтения, которая обеспечит развитие ребенка с нарушениями зрения, обогатит его эмоционально-художественный опыт, информационно-эстетическую базу. Чтение ребенка – процесс восприятия, понимания и отображения в устной и графической формах содержания прочитанного. Важное место занимает умение сознательного чтения, которое формируется в начальной школе. В статье рассмотрено важность формирования у учеников с нарушениями зрения умения анализировать прочитанное произведение, осознавать содержание и выражать свое отношение к прочитанному. Выработка у учеников с нарушениями зрения умения самостоятельно пополнять свои знания возможно только при условии выработки навыка сознательного чтения. Важное место в статье занимает вопрос развития уровней осознанности прочитанного произведения, последовательность овладения этими уровнями. Только систематическая работа по развитию осознанного чтения, традиционные и интерактивные технологии обучения тренируют у учащихся с нарушениями зрения в формировании навыка сознательного чтения.
Modern special elementary school is intended to ensure the development of personality with impaired vision through the identification and holistic development of abilities, the formation of skills and the desire to learn. The development of general educational skills is particularly important for successful adaptation at the initial stage of education. One of the most important skills for the child is the ability to read. In the context of personally oriented learning, the reading system should be such that ensure the development of a child with visual impairments, enrich his emotional and artistic experience, information and aesthetic base. Child’s reading is the process of perceiving, understanding and reproducing in oral or graphical forms the content of the read. The ability of conscious reading, which is formed in elementary school, also ranks high. The article deals with the importance of developing the ability of the pupils with visual impairments to analyze the previously read piece of art, to understand the content and to express their attitude. The ability of the pupils with impaired vision to supplement their knowledge independently can be formed only if the pupils develop a habit of reading consciously. An important place in the article takes the issue of reading comprehension development, the sequence of mastering the levels of such comprehension. Only the systematic work on the conscious reading development, traditional and interactive learning technologies train students with visual impairments in the formation of reading skills. Working with a piece of art during a lesson is a meeting with something beautiful, the search and the discovery. It is a communication between children and a teacher and an author. The primary teacher's task is to create a sense of aesthetic art works perception, to help pupils understand the moral beauty of the characters. The improvement of correct and conscious reading, giving creative tasks not only encourages pupils to the work with text and books, but also helps a young child, who wants to assert himself and to demonstrate himself as a person, to know the big and complex world around him.