У статті розглянуто питання, що стосуються науково-методичної діяльності в галузі фізичного виховання учнів відомого українського вченого, доктора педагогічних наук зі спеціальної педагогіки Миколи Панасовича Козленка у 60-90 роках ХХ століття. Проаналізовано систему поглядів ученого на проблему фізичного виховання учнів допоміжної школи. Визначено загальнодидактичні аспекти в його творчості, зроблено висновки щодо оцінки його внеску в теорію і практику фізичного виховання учнів допоміжної школи. Головним завданням фізичного виховання учнів допоміжної школи М. Козленко вважав розумовий і фізичний розвиток школярів та корекцію наявних у них порушень. Особливу увагу в дослідженнях приділяв питанням, що стосуються рухових порушень в учнів та розкриттю форм, засобів, методів їх корекції на уроках фізичної культури і в позакласній фізкультурно-масовій роботі.
В статье рассмотрены вопросы, касающиеся научно-методической деятельности известного украинского ученого в области физического воспитания школьников, доктора педагогических наук Николая Афанасьевича Козленка в 60-90 годах ХХ столетия. Проанализировано систему взглядов ученого на проблему физического воспитания учеников вспомогательной школы. Значительное место в творчестве ученого заняли вопросы, касающиеся изучению нарушений движений в учеников младших и старших классов вспомогательной школы, определения путей их коррекции на уроках физической культуры и во внеклассной физкультурно-массовой работе, учитывая индивидуальные психофизические особенностей школьников.
Главной задачей физического воспитания учащихся вспомогательной школы Н. Козленко считал их умственное и физическое развитие, сочетающееся с коррекцией его нарушений, что положительно скажется не только на физическом развитии школьников, но и на всех процессах познавательной деятельности.
In this work we have a review of the solution to the problem of physical education of students who have normal and impaired intelligence. During the creation of this article we relied on the work of the famous scientist in the field of correctional pedagogy, the doctor of pedagogical sciences Nikolai Kozlenko. We analyzed the scientist’s view on the problem of physical education of students in ordinary and auxiliary schools in physical training classes and in extracurricular sports work. We determined the didactic features of the scientist’s work. We assessed the contribution of Kozlenko to the development of physical education practices for ordinary and secondary school students. The analysis of many years of researches allowed the scientist to identify the mental, emotional, volitional and intellectual characteristics of secondary school students that affect physical development and realise the ways of correction. The scientist think that the main task of physical education is to correct the disorders of children development, which are the result of damage of central nervous system. The scientist paid special attention to violations of the motor sphere and to the methods of the correction. The scientist described the conditions, forms, methods that provide the correction of children physical disorders in the secondary school conditions. Kozlenko analyzed physical education lessons in a secondary school and highlighted the introductory, preparatory, main and final stages of the lesson. The Kozlenko work was aimed on the activation of students’s motor sphere and correct physical development disorders. Thanks to the work of Kozlenko, we have the opportunity to develop and adjust the development of students by methods of physical influence, as well as develop students' interest in physical education and sports.