ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Гаяш, О. В. | |
dc.date.accessioned | 2020-04-24T04:31:37Z | |
dc.date.available | 2020-04-24T04:31:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Гаяш, О. В. Співпраця закладу освіти з батьками дітей з особливими освітніми потребами як умова реалізації ідей інклюзії / О. В. Гаяш // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 38. – С. 60-66. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28286 | |
dc.description.abstract | У статті розглядаються питання взаємодії сім'ї та закладу освіти в процесі інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами; варіанти різних форм і методів співпраці педагогів з батьками. Нормативна база спеціальної та інклюзивної освіти законодавчо регламентує участь батьків у освітньому і реабілітаційному процесі, а роботу з сім’ями визначає як напрям діяльності навчальних та реабілітаційних закладів. Значна увага приділяється ролі батьків та їхньому активному залученню до навчального процесу дитини з особливими освітніми потребами. У статті зазначається, що саме спільна праця батьків та вчителів призведе до гармонійного розвитку дитини. | ua |
dc.description.abstract | В статье рассматриваются вопросы по осуществлению взаимодействия семьи и школы в процессе инклюзивного образования детей с особыми образовательными потребностями; варианты разнообразных форм и методов работы школы с родителями. Нормативно-правовая база специального и инклюзивного образования законодательно регулирует участие родителей в образовательно-реабилитационном процессе, а работу с семьями определяет как направление деятельности образовательных и реабилитационных учреждений. Значительное внимание уделяется роли родителей и их активному участию в образовательном процессе ребенка с особыми образовательными потребностями. В статье отмечается, что совместная работа родителей и учителей приведет к гармоничному развитию ребенка. | ua |
dc.description.abstract | This article deals with peculiarities of collaboration between parents who have children with special needs and teachers in education inclusive system; options for the school's various forms and methods of working with parents. The problem of the necessity of forming effective uptodate interaction ways between the educational institution and family at the child`s with special educational needs and upbringing remains relevant today in connection with the educational system reform in Ukraine. The normative base of the special and inclusive education legally regulates participation of parents in educational and rehabilitation process, and work with families determines as the direction of activity of educational and rehabilitation establishments. Much attention should be paid to the role of parents and their active involvement in school process of their child with special needs. This article reveals that it is collaboration between parents and teachers that will result in harmonious development of their child. Theoretically substantiated the tasks and stages of the pedagogue's work with parents of children with special educational needs, defined the steps for their cooperation. The main directions of work of the teacher of an inclusive class with pupils’ families are described. The immediate parents involvement in the educational process ensures the possibility of establishing the effective bilateral interaction between the family raising a child with special educational needs and the specialists coordinating and implementing the educational process of the child within an inclusive or integrated educational environment. It is concluded that close cooperation between the teacher and the pupils families with psychophysical developmental disorders will provide favourable conditions for education, education, child development and social adaptation in the conditions of a comprehensive educational institution. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | співпраця | ua |
dc.subject | діти з особливими освітніми потребами | ua |
dc.subject | батьки | ua |
dc.subject | вчителі | ua |
dc.subject | інклюзивна освіта | ua |
dc.subject | сотрудничество | ua |
dc.subject | дети с особыми образовательными потребностями | ua |
dc.subject | родители | ua |
dc.subject | учителя | ua |
dc.subject | инклюзивное образование | ua |
dc.subject | collaboration | ua |
dc.subject | children with special needs | ua |
dc.subject | parents | ua |
dc.subject | teacher | ua |
dc.subject | inklûzivnoe obrazovanie | ua |
dc.subject.classification | 376-056.36 | ua |
dc.title | Співпраця закладу освіти з батьками дітей з особливими освітніми потребами як умова реалізації ідей інклюзії | ua |
dc.type | Article | ua |