У статті проаналізовано вплив перинатальних факторів в генезі порушень у дітей з різними формами стертої дизартрії та окреслено клініко-педагогічна характеристика дітей зі стертою дизартрією. Вивчення стертої дизартрії є предметом дослідження медичних, педагогічних і лінгвістичних дисциплін. Для стертої дизартрії характерно наявність симптомів мікроорганічного ураження центральної нервової системи: недостатня іннервація органів мовлення –голоcового, артикуляційного і дихального відділів; порушення м‘язового тонусу артикуляційної та мімічної мускулатури. Акцентується увага на особливості перинатальних факторів патології нервової системи у виникненні різних клінічних форм стертої дизартрії. Дослідженням та вивченням клінічних проявів, етіології і симптоматики легких форм дизартрії, механізмів розвитку порушень та методів їх корекції у різні роки займалися багато авторів. Під час обстеження дітей зі стертою дизартрією в рамках дослідження діагностично-проектувального етапу було виявлено сукупність різних неврологічних симптомів, що дозволили виокремити підгрупи дошкільників зі стертими формами дизартрії з урахуванням локалізації ураження.
В статье проанализировано влияние перинатальных факторов в генезисе нарушений у детей с различными формами стертой дизартрии и намечены клинико-педагогическая характеристика детей со стертой дизартрией. Изучение стертой дизартрии является предметом исследования медицинских, педагогических и лингвистических дисциплин. Для стертой дизартрии характерно наличие симптомов микроорганических поражения центральной нервной системы: недостаточная иннервация органов речи: голоcового, артикуляционного и дыхательного отделов; нарушения мышечного тонуса артикуляционной и мимической мускулатуры. Акцентируется внимание на особенности перинатальных факторов патологии нервной системы в возникновении различных клинических форм стертой дизартрии. Исследованиям и изучением клинических проявлений, этиологии и симптоматики легких форм дизартрии, механизмов развития нарушений и методов их коррекции в разные годы занимались многие авторы. При обследовании детей со стертой дизартрией в рамках исследования лечебно-проектировочного этапа было выявлено совокупность различных неврологических симптомов, которые позволили выделить подгруппы дошкольников со стертыми формами дизартрии с учетом локализации поражения.
The influence of perinatal factors in the genesis of disorders in children with various forms of erased dysarthria is analyzed and the clinical and pedagogical characteristics of children with erased dysarthria are outlined. The study of blurred dysarthria is the subject of research in medical, pedagogical and linguistic disciplines. Symptoms of aberrant dysarthria are characterized by the presence of symptoms of microorganic lesions of the central nervous system: insufficient innervation of the organs of speech - the voice, articulatory and respiratory divisions; impaired muscular tone of the articulatory and facial muscles. The problems of prevention and early rehabilitation of the speech pathology of children in Ukraine, in particular as a result of organic brain damage, are of particular relevance both in providing psychological and pedagogical assistance to such patients and in their further social adaptation in society. Complex section of medical-psychological-pedagogical rehabilitation is the restoration of disorders of motor and speech disorders in children with erased dysarthria. Dysarthria is a severe disorder of speech accompanied by a disorder of articulation, phonation, speech breathing, tempo-rhythmic organization and intonational coloring of speech, as a result of which it loses its articulation and expressiveness. Among children, the prevalence of dysarthria is 3-6%, but in recent years there is a pronounced tendency to increase the number of children with this pathology. In speech therapy, dysarthria is among the three most common forms of speech disorders, with the frequency of inferior to dyslalia and outstripping alalia. Since the pathogenesis of dysarthria is based on organic lesions of the central and peripheral nervous system, this speech disorder is also being studied by experts in neurology and psychiatry. Many authors have been engaged in research and study of clinical manifestations, etiology and symptoms of mild forms of dysarthria, mechanisms of development of disorders and methods of their correction in different years. During the examination of children with erased dysarthria, within the framework of the study of the diagnostic and design stage, a set of different neurological symptoms was revealed, which allowed to separate subgroups of preschool children with erased forms of dysarthria taking into account the localization of the lesion.