У статті акцентується на створенні умов для адаптації та соціалізації дітей і підлітків із обмеженими можливостями. Визначається роль музикотерапії в сучасних умовах інклюзивної освіти та виховання. Загострюється увага на оздоровчій функції музики як ефективного методу корекції. Пропонуються інновації вирішення зазначених проблем на прикладі організації музичного театру в реабілітаційному центрі «Промінь». Наголошено на необхідності індивідуального підходу до корекційної взаємодії з дітьми та підлітками із обмеженими можливостями.
В статье акцентируется на создании условий для адаптации и социализации детей и подростков с ограниченными возможностями. Определяется роль музыкотерапии в современных условиях инклюзивного образования и воспитания. Заостряется внимание на оздоровительной функции музыки как эффективного метода коррекции. Предлагаются инновации решения указанных проблем на примере организации музыкального театра в реабилитационном центре «Луч». Отмечена необходимость индивидуального подхода к коррекционному взаимодействию с детьми и подростками с ограниченными возможностями.
The article focuses on creating the conditions for adaptation and socialization of children and adolescents with d isabilities. The role of music therapy in modern conditions of inclusive education and upbringing is determined. The atten tion is focused on the healing function of music as an effective correction method.
The need for an individual approach to corrective interaction with children and adolescents with disabilities is no ted. In individual lessons, the establishment and consolidation of confidential contact between the teacher and participants in the musical theater takes place. An important condition is the identification of musical preferences, propensities for certain creative activities. It is concluded that the development and support of creative vocal, music and theater studios, in particular musical theater, can become an important component in solving the problem of children and adolescents with disabilities socialization in Ukraine. Such studios perform not only the function of developing creative potential, but also socialization, by involving them in literature, recitation, music, dance, participating in stage productions, and contacting other participants in the stage performance.
The importance of the personal and professional qualities of the theater director is emphasized. His principled position should be that all participants, regardless of the level of their abilities, participate in the performance, because this explains the effectiveness. Taking into account various art therapy techniques (vocal therapy, fairy tale therapy, rhythmotherapy) it is easier for a leader to satisfy the principle of an individual approach in correctional work, depending on the compensatory abilities of each individual person. If a teenager has learned to play (has skills) on some musical instrument, this develops perceptual and motor relationships.