В данной статье продолжено рассмотрение вопроса естественных и патологических асимметрий тела у детей раннего и дошкольного возраста. При этом существующие асимметрии, которые оказывают влияние на формирование осанки, были объединены в пять основных блоков: анатомо-физиологический, бытовой, компенсаторный, двигательный, психосоматический. В предыдущей статье были раскрыты варианты асимметрий тела ребёнка в ракурсе первых трёх блоков. Данное исследование направлено на определение причин возникновения асимметрий тела у детей при выполнении определённых физических упражнений, а также как отражение психического состояния, которые могут спровоцировать появление нарушений осанки. В дальнейших исследованиях предполагается разработать алгоритм комплексного диагностирования асимметрий тела и стато-моторных проявлений у детей данной возрастной группы для повышения эффективности профилактики и коррекции нарушений осанки.
У даній статті продовжено розгляд питання природних і патологічних асиметрій тіла у дітей раннього та дошкільного віку. При цьому існуючі асиметрії, які впливають на формування постави, були об'єднані в п'ять основних блоків: анатомо-фізіологічний, побутовий, компенсаторний, руховий, психосоматичний. У попередній статті були розкриті варіанти асиметрій тіла дитини в ракурсі перших трьох блоків. Дане дослідження спрямоване на виявлення причин виникнення асиметрій тіла у дітей при виконанні певних фізичних вправ, а також як відображення психічного стану, які можуть спровокувати появу порушень постави.
У подальших дослідженнях передбачається розробити алгоритм комплексного діагностування асиметрій тіла і стато-моторних проявів у дітей даної вікової групи для підвищення ефективності профілактики і корекції порушень постави.
In modern conditions, there are tendencies to increase the number of children with disorders of the musculoskeletal system, which attracts the attention of scholars of various specialties. At the same time, posture disorders in young children and preschool children occupy a leading position among other diseases.
This article continues to address the issue of the presence of natural and the occurrence of pathological body asymmetries in children of early and preschool age. At the same time, the existing asymmetries that influence the formation of posture were combined into five main blocks: anatomical and physiological, household, compensatory, motor, psychosomatic. In the previous article, variants of the child’s body asymmetries were revealed from the perspective of the first three blocks.
This study aims to determine the causes of body asymmetries in children when performing certain physical exercises, as well as a reflection of a mental condition that can trigger the appearance of postural disorders. After conducting a detailed analysis of the special literature and, based on our own observations, the following was revealed: providing physical exercises has the greatest impact on the formation of motor stereotypes and including posture; when performing purposeful motor actions, deviations in the formation of the muscular corset of the body, accompanied by muscle imbalance and the occurrence of pathological asymmetries, can be observed; the psychological factor may, in some cases, be a major factor in the formation and development of the child’s posture; questions of natural and pathological asymmetries in children of early and preschool age are not adequately reflected in the special literature; diagnosis of the motor status of babies in a given age period is carried out at the level of assumptions, and for the final conclusion it will take some time and more accurate instrumental techniques.
In further studies, it is proposed to develop an algorithm for complex diagnosis of body asymmetries, static positions and motor manifestations in children of this age group in order to increase the effectiveness of prevention and correction of postural disorders.