У статті висвітлені особливості формування дієслівної лексики старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення. У дослідженні взяли участь 20 дітей: 10 – без мовленнєвих порушень і 10 – із ЗНМ. В процесі роботи була використана адаптована методика Н.А. Борякової і Т.А. Матросової: «Вивчення та корекція лексико-граматичної сторони мовлення у дітей із недоліками пізнавального і мовленнєвого розвитку» (на прикладі дієслівної лексики, словозміни дієслів і побудови простих поширених речень), здійснений аналіз досліджень із означеного напряму; проведено анкетування логопедів.
Результати проведеного дослідження дають підставу стверджувати, що словотворення і словозміна дієслів у дітей із загальним недорозвиненням мовлення – це уразливі компоненти граматичної сторони предикативної лексики. Отримані дані свідчать про необхідність ретельного діагностування та подальшої корекційної роботи, спрямованої на збагачення дієслівної лексики старших дошкільників із ЗНМ.
В статье освещены особенности формирования глагольной лексики у старших дошкольников с общим недоразвитием речи. В исследовании приняли участие 20 детей: 10 – без речевых нарушений и 10 – с ОНР. В процессе работы была использована адаптированная методика Н. А. Боряковой и Т. А. Матросовой: «Изучение и коррекция лексико-грамматического строя речи у детей с недостатками познавательного и речевого развития» (на примере глагольной лексики, словоизменения глаголов и построения простых распространенных предложений), осуществлен анализ научных исследований по данному направлению; проведено анкетирование логопедов.
Взаимодополняющие результаты исследования дают основание утверждать, что словообразование и словоизменение глаголов у детей с общим недоразвитием речи – это уязвимые компоненты грамматической стороны предикативной лексики. Полученные данные свидетельствуют о необходимости тщательного диагностирования и последующей коррекционной работы по обогащению глагольной лексики старших дошкольников с ОНР.
This article deals with the peculiarities of forming verb lexis of preschool children with general speech and language disorders. Twenty children took part in the experiment: ten children without any language and speech problems and ten with some language and speech disorders. During the research we used the adapted methodology by N. A. Boryakova and T. A. Matrosova: “ The Study and Correction of Lexis and Grammar Speech of the Children with Cognitive and Language and Speech Development Deficiencies” (based on the example of verb lexis, verb formation and making simple sentences), we analyzed the works of other scientists and conducted a survey among the speech and language therapists.
The results of our research allow us to state that the formation of verb lexis and verb grammar structures for preschool children with general speech and language disorders is one of the vulnerable components of grammar aspects of predicative lexis.
The obtained data proves that it is necessary to diagnose thoroughly preschool children with general speech and language disorders with required further correction work on expanding their vocabulary lexis.