Обґрунтовано актуальність проблеми розвитку ціннісного ставлення до власного здоров’я у фахівців цивільної безпеки. Проведено аналіз стану наукової розробки проблеми розвитку ціннісного ставлення до здоров’я в майбутніх фахівців. Наголошено на ключовій ролі освіти у формуванні ціннісного ставлення до власного здоров’я в студентської молоді. Представлено термінологічне значення понять «ціннісне ставлення до здоров’я» та «педагогічні умови». На підставі теоретичного аналізу наукових праць автором визначено і теоретично обґрунтовано такі педагогічні умови формування ціннісного ставлення до здоров’я: розвиток стійкої мотивації в майбутніх фахівців до збереження і зміцнення здоров’я та створення освітнього середовища, сприятливого до здоров’я усіх учасників освітнього процесу. Виокремлено та розкрито зміст підходів до формування мотивів, переконань і потреб у ціннісному ставленні до
здоров’я і здоровому способі життя в майбутніх фахівців цивільної безпеки. Підкреслено роль здоров’язберігаючого освітнього середовища як системи чинників, що впливають на формування особистості майбутнього фахівця,
активізацію його самопізнання і саморозвитку. Розкрито структурні компоненти цього середовища: змістовнотехнологічний, матеріально-технічний та соціальний. Для реалізації визначеної мети обґрунтовано застосування здоров’язберігаючих освітніх технологій, які детермінують формування соціальної зрілості в майбутніх фахівців, надають можливість реалізувати свій потенціал і при цьому зберегти і зміцнити власне здоров’я. Акцентовано увагу на низці функцій здоров’язберігаючого освітнього середовища (ціннісно-орієнтаційній, інформаційно-пізнавальній, системо-формувальній, організаційно-діяльнісній), які визначаються стратегічними цілями вишу. У статті підкреслено важливість створення в закладі вищої освіти корпоративної культури здоров’я, яка
є відображенням ціннісного ставлення до власного здоров’я кожного учасника освітнього процесу.
The article substantiates the relevance of the problem of a value attitude development towards one’s own health by civil security professionals. The analysis of the scientific elaboration state of the development problem of value attitude towards health by the future professionals is carried out. Emphasis is placed on the key role of education in shaping the value of one’s own health by student youth. The terminological meaning of the concepts of «value attitude towards health» and «pedagogical conditions» is presented. On the basis of the scientific works theoretical analysis, the author has identified and theoretically substantiated the following pedagogical conditions of value attitude formation towards health: development of sustainable motivation by future
professionals for preservation and strengthening of health as well as educational environment creation favorable to health of all participants of the educational process.
The content of approaches to the formation of motives, beliefs and needs for the value attitude towards health and healthy lifestyles by the future civil security professionals is highlighted and disclosed. The role of the health-saving education environment as a system of factors influencing the formation of the future professional’s personality, enhancing his / her self-knowledge and self-development is emphasized.
Structural components of the health saving environment are disclosed, namely content-technological, material-technical and social. To achieve this goal, use of health-saving educational technologies is justified that determine the formation of social maturity by future professionals, provide the opportunity to reach their potential while maintaining and enhancing their own health. The attention is focused on a number of functions of the health saving education environment (value-oriented, informative-cognitive, system-forming, organizational-active), which are determined by the higher educational establishments strategic goals. The article emphasizes on the importance of the health corporate culture creation at higher educational establishment, which is a reflection of the value attitude towards own health of each participant in the educational process.