Здійснено історіографічний аналіз витоків мистецтва фламенко на території України та його вплив на розвиток вітчизняної гітарної освіти. Застосувавши методи історико-педагогічного аналізу та системного підходу, розглянуто наукові праці провідних учених галузі. Визначено, що фламенко ‒ це мистецтво, яке, поєднавши елементи культур інших народів, сформувало власну оригінальну структуру: вокал, хореографію та гітарний супровід. Доведено, що цей
феномен, сформувавшись в Іспанії, швидко набув поширення у світовому та українському просторі. Встановлено, що на етапі становлення мистецтва фламенко техніка гітариста була досить примітивною, проте з початком епохи «cafe cantante» роль гітари значно зросла, і виконавська техніка потребувала вдосконалення. Сучасні гітаристи фламенко, які супроводжують спів та танці, чудово імпровізують, незважаючи на те, що зазвичай не мають академічної музичної освіти. Віртуозність, необхідна для виконання деяких творів, дозволяє гітаристові легко перейти від акомпанементу до сольної гри. Вітчизняне мистецтво фламенко розвивав та примножував А. Шевченко. Твори, які він написав для гітари, поповнили репертуар українських гітаристів та збагатили їх виражальні можливості. Визначну роль у подальшому розвитку мистецтва фламенко в Україні зіграла організаторська діяльність А. Шевченка, під впливом якої багато талановитої молоді продовжує розвивати цю культурну традицію. Для класичних гітаристів вивчення музики фламенко дозволить розширити їхнє розуміння використання деяких виконавських прийомів та підвищити ефективність виконавської майстерності. Вітчизняна гітарна освіта виграє, якщо в освітню програму буде включено твори, написані в стилі фламенко, курс з основ імпровізації, дисципліну «Методика для гітаристів», у якій буде висвітлюватися технологія опанування мистецтва фламенко у гітарному класі.
The article provides a historiographical analysis of the origins of flamenco art in Ukraine and its impact on the development of national guitar education. Applying the methods of historical-pedagogical analysis and systematic approach, the scientific
works of leading scientists of the field are considered. It is determined that flamenco is an art that, by combining elements of cultures of other peoples, formed its own original structure: vocals, choreography and guitar accompaniment. It is proved that this phenomenon, having formed in Spain, quickly became widespread in the world and Ukrainian space in particular. It has been determined that in the days of flamenco art the technique of the guitarist was quite primitive, but with the beginning of the era of «cafe cantante» the role of the guitar increased significantly and the technique was improved accordingly. Contemporary flamenco guitarists accompanying singing and dancing – they improvise perfectly, despite the fact that they usually do not have an academic music education. The virtuosity required in the performance of some of the pieces makes it easy for the guitarist to move from accompaniment to solo play. Flamenco’s native art was developed and multiplied by A. Shevchenko. The works he wrote for the guitar expanded the repertoire of Ukrainian guitarists and enriched their expressive capabilities. For classical guitarists, studying flamenco music will allow you to expand your understanding of the use of some performing techniques and enhance the performance of performing techniques. It has been determined that domestic guitar education will win if the educational program includes: works written in the flamenco style, a course on the basics of improvisation, discipline «Methodology for guitarists», which will cover the technology of mastering the art of flamenco in the guitar class.