У статті представлені результати проведеного емпіричного дослідження, що розкривають особливості розуміння сліпими дітьми таких якостей людини як фізична сила, спритність та загальний фізичний розвиток. Показано усвідомлення сліпими молодшими школярами ролі власних фізичних можливостей у виконанні різних видів діяльності. Розкрито усвідомлення зороводепривованими дітьми особливостей зв’язку фізичного розвитку людини із її віком. Проведено порівняльний аналіз результатів дослідження у групах сліпих та зрячих молодших школярів. Встановлено залежність особливостей усвідомлення власного фізичного розвитку у сліпих дітей від віку та наявності залишкового зору. Намічені перспективи подальших досліджень.
В статье представлены результаты проведенного эмпирического исследования, раскрывающие особенности понимания слепыми детьми таких качеств человека как физическая сила, ловкость и общее физическое развитие. Показано осознание слепыми младшими школьниками роли собственных возможностей при выполнении различных видов деятельности. Раскрыто осознание зрительнодепривированными детьми особенностей связи физического развития человека с его возрастом. Проведен сравнительный анализ результатов исследования в группах слепых и зрячих младших школьников. Установлена зависимость осознания особенностей собственного физического развития у слепых детей от возраста и наличия остаточного зрения. Намеченные перспективы дальнейших исследований.
The article presents the results of empirical research, which reveal the peculiarities of blind children's understanding of such human qualities as physical strength, agility and overall physical development. It is established that blind respondents have difficulties in understanding and explaining these concepts. Understanding these concepts is dependent on age, visual acuity and residual vision in children. The concept of physical development is difficult for both blind children and sighted people to understand. The article shows the awareness of blind younger students of the role of their own physical abilities in the performance of different activities. Many answers were divided into groups: educational activities, sports activities, gaming activities, creative activities and reassessment of their own capabilities. The study found that blind younger students, as well as sighted, correlate their own physical abilities mainly with educational and sports activities. For a large part of the blind children of the younger group, the game remains the leading activity, which is reflected in their judgments. It is also established that blind children, more than sighted, tend to overestimate their own capabilities. The awareness of blind younger students of the details of the physical development of a person of the relevant age was covered. Among the many judgments that reflect awareness data, four types have been identified: specific responses; responses-strains; social responses; and incorrect or missing responses. The results of the study revealed that social judgments dominate in both groups, while a significant proportion of blind children reveal this relationship with the help of specific judgments. It was proved that the results in both groups depend on the age and visual acuity in children. The prospect of further research provides for correctional work, which is aimed at improving the awareness of the peculiarities of the own physical development among blind primary school children.