У статті висвітлено результати дослідження впливу психологічної готовності вчителя до інклюзивного навчання на соціально-психологічний клімат в інклюзивному класі. Обґрунтовано роль вчителя у формуванні сприятливого соціально-психологічного клімату в інклюзивному класі. Зазначено, що учні з особливими освітніми потребами у переважній більшості перебувають на позиціях «ізольованих» та «відторгнутих» у колективі інклюзивного класу, не відчувають своєї приналежності до нього, оцінюють соціально-психологічний клімат у класі як недостатньо сприятливий. Подано результати дослідження колективів інклюзивних класів до та після впровадження тренінгової програми, спрямованої на формування психологічної готовності вчителів загальноосвітніх шкіл до інклюзивного навчання. Доведено залежність соціально-психологічного клімату класу від психологічної готовності вчителя до інклюзивного навчання.
В статье освещены результаты исследования влияния психологической готовности учителя к инклюзивному обучению на социально-психологический климат в инклюзивном классе. Обоснована роль учителя в формировании благоприятного социально-психологического климата в инклюзивном классе. Отмечено, что учащиеся с особыми образовательными потребностями в подавляющем большинстве находятся на низких социальных позициях в классе, не чувствуют своей принадлежности к нему, оценивают социально-психологический климат как недостаточно благоприятный. Представлены результаты исследования коллективов инклюзивных классов до и после внедрения тренинговой программы, направленной на формирование психологической готовности учителей к инклюзивному обучению. Отмечено значительное улучшение показателей социально-психологического климата в инклюзивных классах. Доказано предположение о зависимости социально-психологического климата класса от психологической готовности учителя к инклюзивному обучению.
The article presents the results of the study of the influence of the psychological readiness of the teacher to inclusive education on the socio-psychological climate in the inclusive class and the adaptation of pupils with special educational needs in it. The role of the teacher in formation of a favorable social-psychological climate in the inclusive class is substantiated. The results of the research are described. It is noted that pupils with special educational needs in the overwhelming majority are in the positions of "isolated" and "excluded" in the collective of the inclusive class, do not feel their belonging to him, assess the socio-psychological climate in the class as not satisfactory. The assumption about the dependence of the socio-psychological climate in the inclusive class on the psychological readiness of the teacher to inclusive education is formulated. It is noted that a teacher who does not have a negative attitude towards children with special educational needs and who is positively perceived by these children and is ready to develop professionally for the effective education of their children will direct their efforts to ensure that other class pupils are equally impartial and friendly to them. The results of the research of the groups of inclusive classes before and after the implementation of the training program aimed at forming the psychological readiness of the teachers of secondary schools for inclusive education are presented. The positive changes in social statuses of pupils with special educational needs, cohesion and socio-psychological climate of experimental classes are noted. Unlike the experimental group, in the control of tangible changes in the socio-psychological climate of the inclusive classes after the re-diagnosis was not recorded. The dependence of the socio-psychological climate of the class on the psychological readiness of the teacher to inclusive education is proved. Proposed directions of problem research are proposed.