ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Чепурна, Л. Г. | |
dc.date.accessioned | 2020-04-22T08:53:57Z | |
dc.date.available | 2020-04-22T08:53:57Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Чепурна, Л. Г. Розвиток корекційної складової змісту підручників для дітей з інтелектуальними порушеннями в Україні / Л. Г. Чепурна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 37. – С. 135-141. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28249 | |
dc.description.abstract | У статті представлено розвиток корекційної складової змісту підручників для дітей з інтелектуальними порушеннями в Україні. Подано визначення суті підручника та його функцій. Розкрито вплив різних чинників на становлення та розвиток підручника для спеціальних шкіл, виявлені особливості його побудови у різні історичні періоди. Здійснено науково-порівняльний аналіз змісту завдань, що спрямовані на корекцію пізнавальної діяльності та особистості дітей з інтелектуальними порушеннями. З’ясовано науково-практичну цінність надбань минулого для застосування на сучасному етапі. Визначено основні методичні підходи до побудови сучасних підручників. Вказано на позитивну динаміку їх розвитку. | ua |
dc.description.abstract | В статье определено развитие коррекционной составляющей содержания учебников для детей с интеллектуальными нарушениями в Украине. Дано определение сущности учебника и его функций. Раскрыто влияние различных факторов на становление и развитие учебника для специальных школ, выявлены особенности его структуры в разные исторические периоды. Произведен научно-сравнительный анализ содержания заданий, направленных на коррекцию познавательной деятельности и личностных особенностей детей с интеллектуальными нарушениями. Определено научно-практическую ценность наработок прошлого для использования на современном этапе. Определены основные методические подходы к построению современных учебников. Описана позитивная динамика их развития. | ua |
dc.description.abstract | The article outlines the development of correctional direction of content of textbooks for children with intellectual disorders in Ukraine. The scientific definition of the essence of the textbook and its functions is presented. The scientific approaches to the interpretation of the concept of the textbook are determined. The basic stages of the development of textbooks are scientifically substantiated and defined, the content and approaches to their construction in different historical periods of the development of defectological science are revealed. It is proved that only a combination of education and corrective and developmental work will ensure the correct formation of mental functions of the child with intellectual disorders. The peculiarities of the correction component of the content of the first textbooks in Ukraine and tendencies of their development in the future are determined. A pleiad of Ukrainian scientists-defectologists and teachers-practitioners, who made significant contributions to the development of correction textbooks in Ukraine, was presented. Prospects for further scientific research of the innovative approach for ensuring the qualitative realization of educational and developmental and corrective functions of textbooks in the process of both special and inclusive education are projected but still require coordinated fruitful work of modern scientists and practitioners in the field of oligophrenopedagogy. The influence of various factors on the formation and development of a textbook for special schools is revealed, peculiarities of its construction during various historical periods were highlighted. A scientific comparative analysis of the content of tasks aimed at correcting the cognitive activity and the personality of children with intellectual disorders is performed. The scientific and practical value of the achievements of the past for application at the present stage is revealed. The basic methodical approaches to the structure of modern textbooks are determined. The positive dynamics of their development is highlighted. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | підручник | ua |
dc.subject | інтелектуальні порушення | ua |
dc.subject | корекція | ua |
dc.subject | зміст підручника | ua |
dc.subject | корекційна спрямованість | ua |
dc.subject | функції | ua |
dc.subject | психічні процеси | ua |
dc.subject | періодизація | ua |
dc.subject | учебник | ua |
dc.subject | интеллектуальные нарушения | ua |
dc.subject | коррекция | ua |
dc.subject | содержание учебника | ua |
dc.subject | коррекционная направленность | ua |
dc.subject | функции | ua |
dc.subject | психологические процессы | ua |
dc.subject | периодизация | ua |
dc.subject | textbook | ua |
dc.subject | intellectual disorders | ua |
dc.subject | correction | ua |
dc.subject | textbook content | ua |
dc.subject | correction orientation | ua |
dc.subject | functions | ua |
dc.subject | mental processes | ua |
dc.subject | periodization | ua |
dc.subject.classification | 376.091.64-056.313(477) | ua |
dc.title | Розвиток корекційної складової змісту підручників для дітей з інтелектуальними порушеннями в Україні | ua |
dc.type | Article | ua |