У статті йдеться про особливості планування навчально-виховного процесу для дітей з порушеннями нейророзвитку, зокрема з гіперактивним розладом з дефіцитом уваги. З’ясовано, що навчально- виховний процес дитини з гіперактивністю та дефіцитом уваги буде успішним за умови наявності згуртованої команди шкільних фахівців, ретельного вивчення дитини у тісній співпраці з батьками із застосуванням технології функціонально – поведінкового оцінювання та розробкою на його основі плану позитивного поведінкового втручання. Важливим є застосування диференційованого викладання, усього спектру відповідних до потреб дитини, стратегій і навчальних технік, складання індивідуального навчального плану та програми, за потребою; гнучкість вчителя при виборі методів роботи з дитиною, позитивне налаштування адміністрації та педагогічних працівників навчального закладу до проблеми дітей з ГРДУ, регулярна просвітницька робота з персоналом навчального закладу і батьками.
В статье говорится об особенностях планирования учебно-воспитательного процесса для детей с нарушениями нейроразвития, в частности с синдромом дефицита внимания с гиперактивностью. Выяснено, что учебно-воспитательный процесс будет успешным при условии наличия сплоченной команды специалистов, тщательного изучения ребенка в тесном сотрудничестве с родителями ребенка, с использованием технологии функционально-поведенческого оценивания и разработкой на его основе плана позитивного поведенческого вмешательства. Важно использовать дифференциированное обучение, весь спектр, соответствующих потребностям ребенка, стратегий и учебных техник, заниматься разработкой индивидуального плана и программы, при необходимости, учителям проявлять гибкость при выборе методов работы, культивировать положительное отношение администрации и педагогов учебного заведения к проблеме гиперактивных детей, практиковать просвещение педагогов и родителей.
The article deals with the peculiarities of the planning the educational process for children with neurodevelopmental disorders, particulary Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Attention Deficit Hyperactivity Disorder is extremely polymorphic disorder and very different in its manifestations. In reality there are no two identical children with ADHD. Consequently, the intervention plan will usually flexibly vary, depending on the specific case. The intervention plan will depend on: 1. Diversity of symptoms of ADHD; 2. Functional-behavioral assessment of the child (which, is the first step in the intervention plan); 3. Presence of comorbid disorders. It has been found out that the educational process for a child with hyperactivity and attention deficit will be successful, if there is a cohesive team of school specialists, careful assessment of the child in close cooperation with parents, using the technology of functional and behavioral assessment and the development of a positive behavioral intervention plan. It is important to apply differentiated instructions, the entire spectrum strategies and teaching techniques, the development of an individual curriculum and program, if it is needed; teacher's flexibility in working with a child, positive adjustment of the administration and staff of the educational institution to the problem of children with ADHD, regular educational work with the staff of schools and parents.