ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Семенцова, О. М. | |
dc.date.accessioned | 2020-04-22T08:49:18Z | |
dc.date.available | 2020-04-22T08:49:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Семенцова, О. М. Теоретичні уявленя про затримку психічного розвитку та визначення напрямків корекційної допомоги дітям в умовах інклюзивної освіти / О. М. Семенцова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 37. – С. 111-120. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28246 | |
dc.description.abstract | У статті подано аналіз досліджень зарубіжних та вітчизняних авторів щодо визначення феномену «затримка психічного розвитку», висвітлюються сучасні тенденції з питань конкретизації цього поняття. Описано психологічні особливості розвитку дітей при затримці психічного розвитку. Презентовано функціональну модель комунікативного акту для дослідження особливостей комунікативної діяльності дітей із ЗПР у процесі спілкування. Висвітлено важливість спілкування дітей із ЗПР, з дорослими та однолітками, для розвитку та їх повноцінної інтеграції до суспільства. Визначено напрями психолого-педагогічної допомоги дітям із ЗПР в умовах інклюзивної освіти. | ua |
dc.description.abstract | В статье приводится анализ исследований зарубежных и отечественных авторов относительно определения дефиниции «задержка психического развития», освещаются современные тенденции по вопросу конкретизации этого понятия. Описываются психологические особенности развития детей при задержке психического развития. Предлагается использование функциональной модели процесса общения при исследовании особенностей коммуникативной деятельности детей с ЗПР. Подчеркивается важность общения со взрослыми и сверстниками для развития детей с ЗПР та их полноценной интеграции в общество. Определяются направления психолого-педагогической помощи детям с ЗПР в условиях инклюзивного образования. | ua |
dc.description.abstract | The status of the issue of children mental retardation diagnostics is analyzed in the paper. Attention is drawn to the lack of the issues development related to the differential diagnosis of clinical forms of impaired mental function. Difficulties in diagnosis arise when distinguishing between states of mental retardation and mild forms of mental retardation, extreme variant of norms and mental retardation. It is concluded that the existing diagnostic tools need to be improved. The research analysis about causes and characteristics of the development of children with impaired mental function is presented. The group of children with impaired mental function is diverse in its composition, but it unites children whose mental retardation is considered reversible. A description of the psychological characteristics of the development of children with impaired mental function was studied. Based on this study, it is concluded that these are children with unrealized age possibilities. All the main age-related mental growths are formed slowly and have specificity. The group of children with mental retardation is characterized by uneven or delayed maturation of higher mental functions, insufficiency of cognitive activity, reduced level of efficiency, and underdevelopment of the emotional-personal sphere. Researchers have proven that children with impaired mental function are lagging behind their normally developing peers in communicative development. The importance of communication with adults and peers for the development of children with impaired mental function and their full integration into society is emphasized. The paper presents a functional model of commutative activity. This model is a scheme of the communicative act. It has been used to formulate criteria in determining problem stages in the communication process of children with adults and peers. To study the components of communicative activity, it is important to consider the following parameters: the comfort level for children during their interaction with peers; the nature of activity in relation to the subject of communication; speech activity; children's statements; the duration of the communicative act; the nature of the communicative initiative and emotional manifestations of children to peers. The leading motive, the content of the need and the basic means of communication are defined as separate components of the communication process. This makes it possible to determine the direction and correction of psychological and educational assistance to children with mental retardation under conditions of inclusive education. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | затримка психічного розвитку | ua |
dc.subject | інтелектуальна недостатність | ua |
dc.subject | класифікації ЗПР | ua |
dc.subject | особливості розвитку дітей | ua |
dc.subject | комунікативний акт | ua |
dc.subject | корекція | ua |
dc.subject | інклюзивна освіта | ua |
dc.subject | задержка психического развития | ua |
dc.subject | интеллектуальная недостаточность | ua |
dc.subject | классификация ЗПР | ua |
dc.subject | особенности развития детей | ua |
dc.subject | коммуникативный акт | ua |
dc.subject | коррекция | ua |
dc.subject | инклюзивное образование | ua |
dc.subject | developmental delay | ua |
dc.subject | intellectual incapacity | ua |
dc.subject | classification of developmental delay | ua |
dc.subject | communicative act | ua |
dc.subject | peculiarities of children’s development | ua |
dc.subject.classification | 159.922.76-053.4:616.89-008(045) | ua |
dc.title | Теоретичні уявленя про затримку психічного розвитку та визначення напрямків корекційної допомоги дітям в умовах інклюзивної освіти | ua |
dc.type | Article | ua |