Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теоретичні уявленя про затримку психічного розвитку та визначення напрямків корекційної допомоги дітям в умовах інклюзивної освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Семенцова, О. М.
dc.date.accessioned 2020-04-22T08:49:18Z
dc.date.available 2020-04-22T08:49:18Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Семенцова, О. М. Теоретичні уявленя про затримку психічного розвитку та визначення напрямків корекційної допомоги дітям в умовах інклюзивної освіти / О. М. Семенцова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 37. – С. 111-120. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28246
dc.description.abstract У статті подано аналіз досліджень зарубіжних та вітчизняних авторів щодо визначення феномену «затримка психічного розвитку», висвітлюються сучасні тенденції з питань конкретизації цього поняття. Описано психологічні особливості розвитку дітей при затримці психічного розвитку. Презентовано функціональну модель комунікативного акту для дослідження особливостей комунікативної діяльності дітей із ЗПР у процесі спілкування. Висвітлено важливість спілкування дітей із ЗПР, з дорослими та однолітками, для розвитку та їх повноцінної інтеграції до суспільства. Визначено напрями психолого-педагогічної допомоги дітям із ЗПР в умовах інклюзивної освіти. ua
dc.description.abstract В статье приводится анализ исследований зарубежных и отечественных авторов относительно определения дефиниции «задержка психического развития», освещаются современные тенденции по вопросу конкретизации этого понятия. Описываются психологические особенности развития детей при задержке психического развития. Предлагается использование функциональной модели процесса общения при исследовании особенностей коммуникативной деятельности детей с ЗПР. Подчеркивается важность общения со взрослыми и сверстниками для развития детей с ЗПР та их полноценной интеграции в общество. Определяются направления психолого-педагогической помощи детям с ЗПР в условиях инклюзивного образования. ua
dc.description.abstract The status of the issue of children mental retardation diagnostics is analyzed in the paper. Attention is drawn to the lack of the issues development related to the differential diagnosis of clinical forms of impaired mental function. Difficulties in diagnosis arise when distinguishing between states of mental retardation and mild forms of mental retardation, extreme variant of norms and mental retardation. It is concluded that the existing diagnostic tools need to be improved. The research analysis about causes and characteristics of the development of children with impaired mental function is presented. The group of children with impaired mental function is diverse in its composition, but it unites children whose mental retardation is considered reversible. A description of the psychological characteristics of the development of children with impaired mental function was studied. Based on this study, it is concluded that these are children with unrealized age possibilities. All the main age-related mental growths are formed slowly and have specificity. The group of children with mental retardation is characterized by uneven or delayed maturation of higher mental functions, insufficiency of cognitive activity, reduced level of efficiency, and underdevelopment of the emotional-personal sphere. Researchers have proven that children with impaired mental function are lagging behind their normally developing peers in communicative development. The importance of communication with adults and peers for the development of children with impaired mental function and their full integration into society is emphasized. The paper presents a functional model of commutative activity. This model is a scheme of the communicative act. It has been used to formulate criteria in determining problem stages in the communication process of children with adults and peers. To study the components of communicative activity, it is important to consider the following parameters: the comfort level for children during their interaction with peers; the nature of activity in relation to the subject of communication; speech activity; children's statements; the duration of the communicative act; the nature of the communicative initiative and emotional manifestations of children to peers. The leading motive, the content of the need and the basic means of communication are defined as separate components of the communication process. This makes it possible to determine the direction and correction of psychological and educational assistance to children with mental retardation under conditions of inclusive education. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject затримка психічного розвитку ua
dc.subject інтелектуальна недостатність ua
dc.subject класифікації ЗПР ua
dc.subject особливості розвитку дітей ua
dc.subject комунікативний акт ua
dc.subject корекція ua
dc.subject інклюзивна освіта ua
dc.subject задержка психического развития ua
dc.subject интеллектуальная недостаточность ua
dc.subject классификация ЗПР ua
dc.subject особенности развития детей ua
dc.subject коммуникативный акт ua
dc.subject коррекция ua
dc.subject инклюзивное образование ua
dc.subject developmental delay ua
dc.subject intellectual incapacity ua
dc.subject classification of developmental delay ua
dc.subject communicative act ua
dc.subject peculiarities of children’s development ua
dc.subject.classification 159.922.76-053.4:616.89-008(045) ua
dc.title Теоретичні уявленя про затримку психічного розвитку та визначення напрямків корекційної допомоги дітям в умовах інклюзивної освіти ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу