Стаття присвячена проблемі логіко-математичного розвитку дітей старшого дошкільного віку. Мета дослідження – розкрити психолого-педагогічні особливості формування логіко-математичних компетенцій старших дошкільників. Здійснено аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури з означеної проблеми, доведено її актуальніст, яка окреслена в змісті Базового компоненту дошкільної освіти. Розкрито особливості логіко-математичного розвитку дітей, зокрема оволодіння вміннями розумових дій і операцій, які поступово формуються на основі зовнішніх практичних дій. З’ясовано, що до кінця дошкільного віку у дітей повинна бути розвинуті такі логіко-математичні компетенції: виявлення інтересу до математичної діяльності; наявність знань про кількість, форму, величину предметів, простір, час; здатність дитини самостійно здійснювати класифікацію геометричних фігур, предметів та множин за якісними ознаками та чисельністю; серіацію, тобто впорядкування предметів за величиною, масою, об’ємом, розташування у просторі; обчислення та вимірювання кількості, відстані, розмірів, довжини, ширини, висоти, об’єму, маси, часу; вміння використовувати знання в різних життєвих ситуаціях, здійснювати самоконтроль та самооцінку, виявляти
самостійність. Виокремлено найбільш суттєві особливості дослідження логіко-математичних компетенцій старших дошкільників. У статті визначено сутність та структуру логіко-математичної компетентності. Розкрито та обґрунтовано
особливості формування логіко-математичної компетентності у дітей дошкільного віку. Розглянуто сучасні підходи до організації навчально-пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку, шляхи оптимізації логіко-математичної
діяльності дітей дошкільного віку. Охарактеризовано критерії та показники готовності майбутніх вихователів до формування логіко-математичної компетенції дошкільників. Математичний розвиток – це те, без чого дитина не може навчитись мислити, думати, уявляти, вирішувати життєві ситуації. Тому вихователь у закладі дошкільної освіти має враховувати психолого-педагогічні особливості логіко-математичного розвитку дітей і створювати для цього сприятливі умови.
The article is devoted to the problem of logical and mathematical development of older preschool children. The purpose of the study is to reveal the psychological and pedagogical features of the formation of logic and mathematical competences
of senior preschoolers. The analysis of psychological and pedagogical and methodological literature on the problem has been carried out, its relevance is outlined, which is outlined in the content of the Basic component of preschool education. Features of logical and mathematical development of children are revealed: in particular, mastering the skills of mental actions and operations, which are gradually formed on the basis of external practical actions. It is found that by the end
of preschool age, children should have developed the following logical and mathematical competences: manifestation of interest in mathematical activity; availability of knowledge about quantity, shape, size of objects, space, time; ability of the child to independently carry out: classification of geometric figures, objects and sets by qualitative characteristics and number; sorting, that is, the ordering of objects by size, weight, volume of placement in space; calculating and measuring quantity, distance, size, length, width, height, volume, mass, time; ability to use knowledge in different situations in life, exercise self-control and selfesteem, exercise independence.
The most significant features of the research of the logic and mathematical competences of the senior preschool children are singled out. The essence and structure of logic and mathematical competence are defined in the article. The peculiarities of the formation of logic and mathematical competence of preschool children are revealed and substantiated. The modern approaches to the organization of educational and cognitive activity of preschool age children, ways
of optimization of logic and mathematical activity of preschool age children are considered. The criteria and indicators of readiness of the future teachers of preschool educational establishments for the formation of logic and mathematical
competence of preschool children are characterized. Mathematical development is something without what any child cannot learn to think, to imagine, or to solve life situations. Therefore, the teacher of preschool educational establishment should take into account the psychological and pedagogical features of the logical and mathematical development of children and create favorable conditions for it.