Розвиток дітей зі складними порушеннями розвитку багато в чому залежить від соціуму, в якому знаходиться та розвивається дитина. Основним фактором розвитку таких дітей є сімейне середовище та навчальне середовище. Визначено педагогічні умови реалізації фізкультурно-оздоровчої роботи для дітей зі складними порушеннями розвитку: наявність і впровадження нормативно-правової бази; забезпечення санітарно-гігієнічних заходів; орієнтація фізкультурно-оздоровчої роботи на створення ситуацій успіху в дітей; взаємодія педагогів освітньо-реабілітаційного центру з батьками дітей, які мають складні порушення розвитку.
Развитие детей со сложными нарушениями развития во многом зависит от социума, в котором находится и развивается ребенок. Основным фактором развития таких детей является семейная и образовательная среда. Определены педагогические условия формирования физкультурно-оздоровительной работы для детей со сложными нарушениями развития: наличие и внедрение нормативно-правовой базы; обеспечение санитарно-гигиенических мероприятий; ориентация физкультурно-оздоровительной работы на создание ситуаций успеха у детей; взаимодействие педагогов образовательно-реабилитационного центра с родителями детей, имеющих сложные нарушения развития.
The article deals with the problem of pedagogical conditions explanation of fitness and recreational activities with children who have complex developmental disorders. The development of children with complex developmental disorders largely depends on the society where they acquire mental, psychological, intellectual abilities. Key points of the successful development of such children are family and learning environment. Thanks to the support of the rehabilitation center parents receive the necessary experience and become less dependent on the specialists when they make decisions regarding the care of children with complex developmental disabilities and their future determination. Educational programs have a great impact on the behavior of parents, change their expectations about their children. It is important to provide different types of communication and interaction between families and educators. Key organizational features of the implementation of fitness and recreational work in the conditions of educational and rehabilitation center are consideration of individual characteristics of children with complex developmental disorders. The introduction of an individually differentiated approach to teaching children with complex developmental disorders should be based on a person-oriented model of education. The results of the study indicate that compliance with pedagogical conditions of fitness and recreational activities is extremely important for children with complex developmental disorders. It has been determined such pedagogical conditions: the presence and implementation of the regulatory framework; provision of sanitary and hygienic measures; orientation of health and fitness work on the creation of situations of success in children; interaction of teachers of the educational and rehabilitation center with parents of children with complex developmental disorders.