У статті здійснено науково-теоретичний аналіз розвитку та переорієнтації логопедичної допомоги дітям підліткового віку в умовах сучасних освітніх змін. Проаналізовано основні державні та нормативні акти, що регламентують надання логопедичної допомоги в умовах інтегрованого навчання та виховання. Визначено основну мету та напрямки сучасної системи надання логопедичних корекційно-розвиткових послуг підліткам із порушеннями мовлення, які включають у себе взаємопов’язані напрямки: діагностичний, корекційно-розвивальний, консультативний та інформаційно-просвітницький. Установлено основні завдання кожного з напрямків, розкрито їхній зміст у забезпеченні кваліфікованої логопедичної допомоги підліткам у логопедичних кабінетах в умовах освітніх закладів. Розкрито зміст поняття «корекційно-розвиткові послуги», вимоги до якісного їх забезпечення підліткам з особливими освітніми потребами.
В статье автор осуществляет научно-теоретический анализ развития и переориентации логопедической помощи детям подросткового возраста в условиях современных образовательных учреждений. Осуществляется анализ основных государственных и нормативных актов, регламентирующих оказание логопедической помощи в условиях интегрированного обучения и воспитания. Определена основная цель и направления логопедической коррекционно-развивающей помощи. Перечислены основные задания и их содержание в обеспечении квалифицированной логопедической помощи подросткам в условиях логопедических кабинетов на базе общеобразовательных учреждений. Раскрыто содержание понятия «коррекционно-развивающие услуги», требования к качественному их обеспечения подросткам с особыми образовательными потребностями в условиях ООУ.
In the article the author carries out a scientific-theoretical analysis of the development and reorientation of speech therapy for adolescent children in the conditions of modern educational changes. The author analyzes the main state and normative acts regulating the provision of correctional and developmental services for children in the conditions of educational institutions. Such as the Law of Ukraine «On Education», the orders of the Ministry of Education and Science of Ukraine: «On Approval of the Regulations on Speech Therapy Points of the Education System», «On Improving Speech Therapy for Children in Treatment and Prevention Facilities», «On Creating Conditions for Ensuring the Right to Education of Individuals with disabilities», «On approval of measures for the introduction of inclusive education in preschool and general education institutions for the period up to 2015», «On the resource center for the support of inclusive education». Also, the main goal and directions of the modern system of providing speech-correction-development services for teens with speech defects are determined. It is emphasized on the interrelated directions of this system, namely: diagnostic, corrective-developing, advisory and informational and educational. The main tasks of each of the areas are listed, their content is disclosed in providing qualified speech therapist services for adolescents in the conditions of speech therapy offices based on educational institutions. The content of the concept of «correctional development services», requirements for their qualitative provision for adolescents with special educational needs in the conditions of educational establishments is expounded.