Ukrainian Government allocates the resources to support our teachers in delivering quality higher education programs for all young Ukrainians. It recognizes the important role they play in equipping young Ukrainians with the knowledge, skills and capabilities to work in the contemporary world. Nowadays the problem of a student personality formation is of no less importance than training a competitive specialist. It’s necessary to identify and analyze the innovative approaches to aesthetic culture in agrarian universities. The urgency, theoretical and practical significance of the problem, the need to resolve existing contradictions and to emphasize the peculiarities of the process of creating the students’ aesthetic culture in agricultural establishments of higher education have determined the goal of this article. Modern agrarian education must settle two important questions: to train the real specialist for the agrarian sector in conformity with the needs of society directed towards the market economy, and to bring up a personality that is able to revive the best traditions of the Ukrainian village. Highly educated and competitive specialists capable to apply the newest technologies in agricultural industry are of great demand nowadays. The question of formation of a personality who realizes the importance of agricultural work for the society and environment, it is no less important. In an education process in agricultural establishments of higher education the aesthetic education is the main aspect in the formation of aesthetic culture of a student personality.
The research is aimed to identify and theoretically substantiate the organizational and pedagogical conditions of the students’
aesthetic education in agricultural establishments of higher education and to experimentally check the methods of their
implementation. In the article the author attracts the reader’s attention to some specific features of aesthetic education in
agricultural establishments of higher education.
Уряд України виділяє ресурси для підтримки наших викладачів у наданні якісних програм вищої освіти для всіх молодих українців. Він визнає важливу роль, яку вони відіграють у забезпеченні молодих українців знаннями, вміннями та можливостями для роботи в сучасному світі. На сучасному етапі питання формування особистості студента не менш важливе, ніж підготовка конкурентоспроможного фахівця. Необхідно визначити та проаналізувати інноваційні підходи до естетичної культури в аграрних університетах. Актуальність, теоретична та практична значущість проблеми, необхідність вирішення наявних суперечностей та акцентування на особливостях процесу створення естетичної культури студентів у вищих навчальних закладах сільського господарства визначили мету статті. Сучасна аграрна освіта повинна вирішити два важливі питання: підготувати справжнього фахівця для аграрного сектору відповідно до потреб суспільства, спрямованих на ринкову економіку, та виховати особистість, яка здатна відродити кращі традиції українського села. Сьогодні великим попитом користуються високоосвічені та конкурентоспроможні фахівці, здатні застосовувати новітні технології в аграрній галузі. Не менш важливим є питання формування особистості, яка усвідомлює важливість сільськогосподарських робіт для суспільства та довкілля. У навчальному процесі в сільськогосподарських закладах вищої освіти естетична освіта є головним аспектом формування естетичної культури особистості студента.
Дослідження має на меті виявити та теоретично обґрунтувати організаційно-педагогічні умови естетичного виховання студентів у сільськогосподарських закладах вищої освіти та експериментально перевірити методи їх реалізації. У статті автор привертає увагу читача до деяких особливостей естетичного виховання в сільськогосподарських закладах вищої школи.