Висвітлено нагальний стан проблеми становлення та розвитку системи професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти. Аналізуються практичні аспекти її вдосконалення. Проведено аналітичний огляд наукової думки дослідників сучасності. Розглядаються різноманітні методики наукових пошуків у межах означеної проблеми дослідження.
На основі проведеного аналізу уточнено зміст професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти та визначено компоненти структури готовності майбутнього конкурентоспроможного фахівця-психолога (в аспекті інноваційної діяльності), підготовленого до роботи в сучасних ринкових умовах. Доведений тісний зв’язок результативно-рефлексивний компоненту з такими особистісними характеристиками, як адекватная самооцінка, самосвідомість, самоаналіз, соціальні цінності, направлені на справу, креативність, відповідальність, соціальна адаптованість, саморегуляція. З метою визначення рівня сформованості професійних складових розроблена критеріальна база, спрямована на встановлення якісних змін в розвитку певних сторін та проявів психічної діяльності психологів, якою забезпечується їх життєве самовизначення, цінності та система ціннісних орієнтацій, спрямування та усвідомлення потреб, мотивів та інтересів, суб’єктивність поведінки, здатність до відповідальних, самостійних дій у різноманітних життєвих ситуаціях.
Освещено актуальное состояние проблемы становления и развития системы профессиональной подготовки психологов в сфере специального образования. Анализируются практические аспекты её совершенствования. Проведен аналитический обзор научной мысли исследователей современности. Рассматриваются различные методики научных поисков в рамках обозначенной проблемы исследования. На основе проведенного анализа уточнено содержание профессиональной подготовки психологов в сфере специального образования и определены компоненты структуры готовности будущего конкурентоспособного специалиста-психолога (в аспекте инновационной деятельности), подготовленного к работе в современных рыночных условиях. Доказана тесная связь pезультативно-рефлексивного компонента психологов с такими личностными характеристиками, как адекватная самооценка, самосознание, самоанализ, социальные ценности, направленность на дело, креативность, ответственность, социальная адаптированность, саморегуляция. С целью определения уровня сформированности указаных профессиональных компонентов разработана критериальная база, направленная на установление качественных изменений в развитии определенных сторон и проявлений психической деятельности психологов, которой обеспечивается их жизненное самоопределение, ценности и систему ценностных ориентаций, направление и осознание потребностей, мотивов и интересов, субъективность поведения, способность к ответственным, самостоятельным действиям и к адекватной реакции в различных жизненных ситуациях.
The current state of the problem of formation and development of the system of psychologists’ professional training in the sphere of special education is covered. The practical aspects of its improving are analysed. An analytical review of scientific of contemporary researchers’ thought is conducted. Various methods of scientific research within the framework of the indicated research problem are considered. On the basis of the analysis, the content of psychologists’ professional training in the field of special education is clarified and the components of the readiness structure of the future competitive specialist-psychologist (in the aspect of innovative activity) prepared for work in modern market conditions are determined. A close connection of result-reflexive component with such personal characteristics as self-esteem, self-awareness, social values, which focuses on business, creativity, responsibility, social adaptability, self-regulation is confirmed. In order to determine the level of professional components developed criterion framework, aimed at identifying qualitative changes in the development of certain aspects and manifestations of mental activity of psychologists’, which ensures their self-life, values and system of values, orientation and awareness of the needs, motivations and interests, subjectivity of behavior, the ability to responsible, self-sufficient and adequate responsability in different situations.