Стаття присвячена впровадженню інклюзивної освіти в системі вищої освіти осіб з особливими потребами. У ній визначено коло питань, пов’язаних з нормативно-правовим, навчально-методичним та організаційно-кадровим забезпеченням інклюзивної вищої школи, які необхідно розв’язати. У статті описані підходи до формування інклюзивного освітнього середовища вищої школи. Визначено вимоги до інклюзивного університетського середовища, а саме: архітектурна, інформаційна та соціальна доступність освітнього середовища, створення матеріально-технічної бази, адаптованої до потреб студентів, наявність кваліфікованих науково-педагогічних кадрів, підготовлених до роботи в інклюзивному середовищі; завдання інклюзивного освітнього середовища у вищих навчальних закладах; аспекти організації інклюзивного навчання у вищих навчальних закладах. Окреслено засоби інтегрування студентів в інклюзивне освітнє середовище вищих навчальних закладів за допомогою впровадження спеціальних освітніх технологій і засобів навчання, а також кваліфікованого супроводу.
Статья посвящена внедрению инклюзивного образования в системе высшего образования лиц с особыми потребностями. В ней определен круг вопросов, связанных с нормативно-правовым, учебно-методическим и организационно-кадровым обеспечением инклюзивной высшей школы, которые необходимо решить. В статье описаны подходы к формированию инклюзивной образовательной среды высшей школы. Определены требования к инклюзивной университетской среде, а именно: архитектурная, информационная и социальная доступность образовательной среды, создание материально-технической базы, адаптированной к потребностям студентов, наличие квалифицированных научно-педагогических кадров, подготовленных к работе в инклюзивном среде; задачи инклюзивной образовательной среды в высших учебных заведениях; аспекты организации инклюзивного обучения в высших учебных заведениях. Определены средства интегрирования студентов в инклюзивную образовательную среду высших учебных заведений с помощью внедрения специальных образовательных технологий и средств обучения, а также квалифицированного сопровождения.
The article is devoted to the development of inclusive education in the system of higher education of persons with special needs. The article deals with inclusive higher education as the embodiment of a new paradigm in the education system of Ukraine. The range of issues related to normative-legal, educational-methodical, organizational and personnel support of high school is determined. These issues need to be solved for the implementation of inclusive education. It is noted that introduction of inclusive higher education should positively influence the system of higher education of Ukraine. The article describes approaches to the formation of an inclusive educational environment of higher education. The requirements for the inclusive university environment are defined, namely: the architectural, informational and social accessibility of the educational environment, the creation of a material and technical base adapted to the needs of students, the availability of qualified scientific and pedagogical staff trained to work in an inclusive environment. The problem of the inclusive educational environment in higher educational institutions is determined. The aspects of the organization of inclusive education in higher educational institutions are analyzed. Types of integration of students into the inclusive educational environment of higher educational institutions are indicated. The integration of such students is ensured through the introduction of special educational technologies and teaching aids, as well as pedagogical, psychological, social, medical and rehabilitation and physical culture and sports support.