У статті проведено аналіз психолого-педагогічної літератури із проблеми граматичної сторони мовлення у дітей дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення III рівня та представлено результати емпіричного дослідження в якому порівнюється стан граматики у дітей з нормо-типовим розвитком та дітей із порушеннями мовлення. Для того, що б визначити особливості мовлення дітей із ЗНМ III рівня було проведено комплексне обстеження звуковимови, фонетико-фонематичних процесів, лексики, граматики, зв’язного мовлення за індивідуальною мовленнєвою карткою. Основний акцент в дослідженні зроблено на стан граматики, зокрема, розглянуто три її складові: морфологію, словотворення та синтаксис. Діагностичне обстеження граматичної сторони мовлення складалось із вивчення таких вмінь, як: утворення множини іменників та їх зменшувально-пестливих форм, розуміння вживання прийменників, узгодження прикметників з іменниками в роді та числі та вміння відмінювати ці словосполучення та узгодження числівника з іменником, відмінювання дієслів за часом та вміння замінювати особу займенником.
В статье проведен анализ психолого-педагогической литературы по проблеме грамматической стороны речи у детей дошкольного возраста с общим недоразвитием речи III уровня и представлены результаты эмпирического исследования в котором сравнивается состояние грамматики у детей с нормо-типичным развитием и детей с нарушениями речи. Для того, чтобы определить особенности речи детей с ОНР III уровня было проведено комплексное обследование звукопроизношения, фонетико-фонематических процессов, лексики, грамматики, связной речи по индивидуальной речевой карты. Основной акцент в ней сделан на состояние грамматики, в частности рассмотрены три ее составляющие: морфологию, словообразование и синтаксис. Диагностическое обследование грамматической стороны речи состояло из изучения таких умений, как: образование множественного числа существительных и их уменьшительно-ласкательных форм, понимание употребления предлогов, согласование прилагательных с существительными в роде и числе и умение склонять эти словосочетания и согласования числительного с существительным, спряжения глаголов по времени и умение заменять лицо местоимением.
The article analyzes the psychological and pedagogical literature on the grammatical side of speech in preschool children with the 3rd level of general underdevelopment of speech and presents the results of an empirical study that compares the state of grammar in children with normal (standard) development and in speech impaired children. In order to determine the peculiarities of the speech of children with the 3rd level of general underdevelopment of speech, a comprehensive examination of sound pronunciation, phonetic and phonemic processes, vocabulary, grammar, and coherent speech on an individual speech card was performed. The main focus of the study is made on the state of grammar, in particular, its three components are considered: morphology, word formation and syntax.