Розглянуто професійну підготовку майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи у коледжах як педагогічну систему, що поєднує суб’єктів освітнього процесу (викладачів і студентів), матеріальне і науково-методичне забезпечення, методологічні підходи, закономірності і принципи організації навчання. На основі аналізу наукової літератури уточнено розуміння системи, системного підходу та системного аналізу. Аргументовано, що встановлення структури, взаємозв’язків і напрямів взаємовпливу багатьох складників різного походження і природи створює уявлення про певну цілісність і функціональність професійної підготовки студентів у медичних коледжах. Таку структуру доцільно розглядати як складну функціональну систему. Конкретизовано ознаки систем і засадничі принципи системного підходу, які враховувалися у процесі розробки системи професійної підготовки майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи у коледжах.
В розробленій педагогічній системі виокремлено такі блоки: цільовий, в якому поєднується мета і завдання; методологічний (методологічні підходи і принципи, необхідні для реалізації авторської педагогічної системи); процесуальний (педагогічні умови, форми і методи навчання студентів медичних коледжів); результативний (поєднує критерії, компоненти, показники і рівні готовності майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи до роботи за фахом). Зазначено, що змістове наповнення кожного блоку постійно доповнюється, вдосконалюється, розширюється відповідно до окресленої мети й очікуваних результатів. Схематичне зображення розробленої системи відображається
в структурно-функціональній моделі, де поєднуються складники та взаємозв’язок і взаємовплив між ними.
Окреслено перспективи подальших наукових досліджень, які полягають у розробці методичного забезпечення для
цілеспрямованої реалізації авторської педагогічної системи професійної підготовки майбутніх молодших спеціалістів
сестринської справи у медичних коледжах.
The article deals with vocational training of future junior specialists in nursing in colleges as a pedagogical system that
connects subjects of educational process (instructors and students), material and scientific and methodical support, methodological approaches, regularities and principles of training organization, etc. On the basis of scientific literature analysis
the understanding of system, system approach and system analysis has been specified. It has been argued that the establishment of structure, interconnections and directions of interaction of many constituents of different backgrounds and nature creates an idea of the specific integrity and functionality of students’ professional training in medical colleges. Such structure should be considered as a complex functional system. It has been concretized features of systems and basic principles of system approach, which were taken into account in the development process of system of vocational training of future junior specialists in nursing in colleges. The following blocks have been distinguished in the developed pedagogical system: target, which includes the purpose and tasks; methodological (methodological approaches and principles, necessary for realization of author’s pedagogical system); processual (pedagogical conditions, forms and methods of teaching students of medical colleges); resultative (combines criteria, components, indicators and levels of readiness of future junior specialists in nursing to the professional work).
It has been noticed that the content of each block is constantly updated, improved, expanded according to the stated purpose and expected results. Schematic illustration of the developed system is displayed in structural-functional model, in which
the components and the interconnection and the interplay between them are combined. The prospects of further scientific researches, which consist in the development of methodical support for the purposeful realization of the author’s pedagogical system of vocational training of future junior specialists in nursing in medical colleges, have been outlined.