В статті розглядаються питання формування словника дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ засобами образотворчої діяльності. Визначено критерії сформованості словника дітей старшого дошкільного віку: когнітивно-мовленнєвий, змістово-діяльнісний, емоційно-творчий. Кожний критерій розкривається через ряд показників: стан розвитку пасивного словника, стан розвитку активного словника, стан розвитку антонімів та синонімів, сформованість елементарних графічних вмінь, вміння правильно передавати просторове положення предметів і їх частин, вміння користуватися засобами виразності малюнка, сформованість позитивного емоційного відношення до процесу образотворчої діяльності, рівень розвитку уяви. З’ясовано, що серед особливостей словника дітей зазначеної категорії провідними виступають: недостатній обсяг словника у порівнянні з лексичною віковою нормою; перевага пасивного словника над активним; низька активність процесу пошуку слова; несформованість семантичних полів та нестійкість парадигматичних зв’язків в середині лексичної системи; незрілість емоційно-вольової сфери; несформованість потреби у спілкуванні та сфери образів – уявлень. Вплив через образотворчі засоби сприяє розвитку взаємообумовлених компонентів процесу спілкування (комунікативного, інтерактивного, перцептивного).
В статье рассматриваются вопросы формирования словаря детей старшего дошкольного возраста с ОНР средствами изобразительной деятельности. Современные исследования в области педагогики и психологии доказывают, что ребенок по своей природе является полихудожественным, его сознание способно одновременно охватить все виды художественной деятельности. Наибольший художественно - эстетический потенциал содержится в изобразительной деятельности, в которой речевые действия могут подчиняться цели и содержанию изображения или наоборот, направлять, стимулировать его. В статье представлены особенности словаря детей данной категории: недостаточный объем словаря в сравнении с лексической возрастной нормой; преобладание пассивного словаря над активным; низкая активность процесса поиска слова; несформированность семантических полей и нестойкость парадигматических связей в средине лексической системы; незрелость эмоционально-волевой сферы; несформированность потребности в общении и сферы образов – представлений. Влияние через изобразительные средства способствует развитию взаимообусловленных речевых компонентов процесса общения (коммуникативного, интерактивного, перцептивного).
The article deals with the items of formation of a vocabulary of older pre-school-age children with severe speech disorders by the means of visual activity. Criteria of older pre-school-age children’s vocabulary are defined. They are cognitive speech, content-activity, emotional and creative. Each criterion is revealed through a series of indicators, such as the state of development of the passive vocabulory, the state of development of the active vocabulory, the state of development of antonyms and synonyms, the formation of elementary graphic skills, the ability to correctly convey the spatial position of objects and their parts, the ability to use the means of viracity of pictures, the formation of a positive emotional attitude to the process of visual activity, the level of development of the imagination. It was found that among peculiarities of formation of vocabulary of children of the indicated category, leading ones are insufficient volume of the dictionary compared with the lexical age norm; priority of the passive vocabulary over the active one; low word search activity; lack of the formation of semantic fields and the instability of paradigmatic links in the middle of a lexical system; the immaturity of the emotional-volitional system; lack of communication needs and the scope of images - representations. An effective mean of developing and enriching the vocabulary of children with severe speech disorders is visual activity. Means of visual activity have a powerful corrective impact on the development of speech of older pre-school-age children with severe speech disorders. The use of innovative techniques, in particular, the use of sand as a means of visual activity, strengthens this impact. The interdependence of the components of the process of communication (communicative, interactive, perceptual) through visual means contributes to the development of these components.