В статті розглядається технологія формування психологічної готовності фахівців спеціальної освіти – ортопедагогів-реабілітологів до майбутньої роботи за фахом. Автором запропонована модель психологічної підготовки яка складається з двох блоків: I-го − операційно-діяльнісного та II-го − блоку особистісної підготовки. Саме I блок з його теоретико-підготовчим змістом: знання дисциплін психологічного спрямування, оперування засобами досягнення мети, здатність до прогнозування діяльності, − є важливою когнітивною складовою в психологічній підготовці фахівця спеціальної та інклюзивної освіти для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Запропоновано до розгляду навчальні програми дисциплін психологічного спрямування, що були розроблені для вивчення та осмислення проблем та їх вирішення у дітей з руховими порушеннями. Методикою «Педагогічні ситуації» оцінка рівня педагогічних здібностей студентів, яка виявила покращення показників порівняно з констатуючим експериментом– було підтверджено ефективність запропонованої та впровадженої моделі психологічної підготовки фахівців спеціальної та інклюзивної освіти для дітей з руховими порушеннями.
В статье рассматривается технология формирования психологической готовности специалистов специального образования − ортопедагогов-реабилитологов к будущей работе по специальности. Автором предложена модель психологической подготовки состоящая из двух блоков: I-го − операционно-деятельного и II-го − блока личностной подготовки. Именно I блок с его теоретико-подготовительным содержанием: знание дисциплин психологического направления, оперирование средствами достижения цели, способность к прогнозированию деятельности, − является важной когнитивной составляющей в психологической подготовке специалиста специального и инклюзивного образования для детей с нарушениями опорно-двигательного аппарата. Предложено к рассмотрению учебные программы дисциплин психологического направления, разработанные для изучения и осмысления проблем и их решения у детей с двигательными нарушениями. Методикой «Педагогические ситуации» оценка уровня педагогических способностей студентов, которая обнаружила улучшение показателей по сравнению с констатирующим експериментом − было подтверждено эффективность предложенной и внедренной модели психологической подготовки специалистов специального и инклюзивного образования для детей с двигательными нарушениями.
The subject article deals with the ways of formation of the specialists in the filed of specialized education, e.g. rehabilitation ortho-pedagogues for their future activity according to the pre-selected faculty. The author has proposed a model of the psychological training consisting of two blocks, e.g. the first one is the operational performance block, and the second one is the block for individual training. It has to be stressed out that namely the first block with its theoretical training base, knowledge of the psychological subjects, usage of means for achieving goals, ability of activity prognostication is one of the important cognitive elements in the psychological training of specialists of the specialized and inclusive education for the children having locomotive disorders. The educational programs applying psychological subjects have been presented in order to learn and to comprehend problems and their further resolution for the children having locomotive disorders. The methodology “Pedagogical Situations” for the assessment of the level of students’ abilities, which enabled to reveal the improvement of indices in comparison with the constituting experiment, has also confirmed the efficiency of the proposed and implemented model of psychological training of specialists of the specialized and inclusive education for the children having locomotive disorders.