У статті проаналізовано проблему вивчення емоційної сторони мовлення дітей з порушеннями психо-мовленнєвого розвитку. Зокрема, увагу зосереджено на вивченні стану емотивної лексики у дошкільників з порушеннями мовлення. Визначено, що комплексна і максимально ефективна побудова корекційно-навчального впливу неможлива без глибокого знання специфіки становлення мовленнєвої діяльності в нормі, оскільки цілеспрямоване формування порушеної функції може будуватися тільки з урахуванням закономірностей її нормального розвитку. Проаналізовано розвиток емоційної лексики в мовленнєвому онтогенезі, визначені основні етапи формування емоційних компонентів. Обгрунтовано поняття про те, що розвиток емоційної лексики пов’язаний із засвоєнням знань про норми і правила моралі, оскільки слово може бути засвоєно тільки тоді, коли у дитини є уявлення про предмети і явища, що їх позначають. Визначено, що у процесі розвитку емоцій дитини збільшується і уточнюється її словниковий запас, згідно теорії процесу розвитку емоційної лексики визначено 4 основні етапи засвоєння дітьми словника емоційної лексики, що будуються в нерозривній єдності з розвитком уявлень про емоції та емоційної експресії. Розкрито вплив емоційних забарвлень на виразність та розвиток мовлення дітей з порушеннями психо-мовленнєвого розвитку.
В статье проанализирована проблема изучения эмоциональной стороны речи детей с нарушениями психо-речевого развития. В частности, внимание сосредоточено на изучении состояния эмотивной лексики у дошкольников с нарушениями речи. Определено, что комплексная и максимально эффективное построение коррекционно-обучающего воздействия невозможна без глубокого знания специфики становления речевой деятельности в норме, поскольку целенаправленное формирование нарушенной функции может строиться только с учетом закономерностей нормального развития. Проанализировано развитие эмоциональной лексики в речевом онтогенезе, определены основные этапы формирования эмоциональных компонентов. Обоснованно понятие о том, что развитие эмоциональной лексики связан с усвоением знаний о нормах и правилах морали, поскольку слово может быть усвоено только тогда, когда у ребенка есть представление о предметах и явлениях, которые обозначают. Определено, что в процессе развития эмоций ребенка увеличивается и уточняется его словарный запас, согласно теории процесса развития эмоциональной лексики определены 4 основные этапы усвоения детьми словаря эмоциональной лексики, строятся в неразрывном единстве с развитием представлений об эмоциях и эмоциональной экспрессии. Раскрыто влияние эмоциональных окрасок на выразительность и развитие речи детей с нарушениями психо-речевого развития.
The article analyzes the problem of studying the emotional side of speech of children with violations of psycho-speech
development. In particular, attention is focused on studying the state of emotional vocabulary in preschoolers with speech disorders. It is determined that the complex and the most effective construction of the correctional and educational influence is impossible without deep knowledge of the specifics of the formation of speech activity in the norm, since the purposeful formation of the excited function can be based only on the laws of its normal development. The development of emotional vocabulary in speech ontogeny is analyzed, the basic stages of formation of emotional components are determined. The concept that the development of emotional vocabulary is connected with the mastering of knowledge about norms and rules of morality is grounded, since the word can be learned only when the child has an idea of the objects and phenomena that they are denoted. It is determined that in the process of development of emotions of the child the vocabulary of the child is increased and refined, according to the theory of the development of emotional vocabulary, 4 basic stages of children's learning of vocabulary of emotional vocabulary, which are built in inextricable unity with the development of ideas about emotion and emotional expression, are defined. The influence of emotional colors on expressiveness and development of speech of children with violations of psycho-speech development is revealed.