У статті презентовано педагогічну технологію формування та корекції мовленнєвої діяльності молодших школярів із інтелектуальними порушеннями, алгоритм її впровадження. Запропоновану технологію покладено в основу функціональної системи формування та корекції мовленнєвої діяльності учнів підготовчих – четвертих класів із легким та помірним ступенем розумової відсталості. Апробація ефективності процесу формування та корекції мовленнєвої діяльності, а також педагогічна інтерпретація можливостей використання корекційно-формувального навчання в освітньому процесі спеціальних закладів загальної середньої освіти сприяло розробленню педагогічної технології та визначенню науково-методичних засад її реалізації. Урахування індивідуальних психофізичних можливостей учнів забезпечує оптимальну динаміку розвитку мовленнєвої діяльності, зміст навчання передбачає варіативність його використання в початковій школі (на основі можливості перерозподілу навчального матеріалу). Дотримання алгоритму поетапного формування та корекції як основи розвитку мовленнєвої діяльності розглядається з точки зору урахування пізнавальних та мовленнєвих можливостей дітей із інтелектуальними порушеннями.
В статье представлена экспериментальная педагогическая технология формирования и коррекции речевой деятельности младших школьников с интеллектуальными нарушениями, алгоритм ее внедрения. Предложенная технология положена в основу функциональной системы формирования и коррекции речевой деятельности учащихся подготовительных – четвертых классов с легкой и умеренной степенью умственной отсталости. Апробация эффективности процесса формирования и коррекции речевой деятельности, а также педагогическая интерпретация возможностей использования коррекционно-формирующего обучения в образовательном процессе специальных учреждениях общего среднего образования способствовало разработке педагогической технологии и определению научно-методических основ ее реализации. Учет индивидуальных психофизических возможностей учащихся обеспечивает оптимальную динамику развития речевой деятельности, содержание обучения предполагает вариативность его использования в начальной школе (на основе возможности перераспределения учебного материала). Соблюдение алгоритма поэтапного формирования и коррекции как основы речевой деятельности рассматривается с точки зрения учета познавательных и речевых возможностей детей с интеллектуальными нарушениями.
The theoretical and methodological diagnostics foundations, formation and correction of mentally retarded children speech
activity of primary school age were investigated and experimentally proved for the first time. The scientific fundamentals speech foundations disorders caused to mental retardation (MR) are presented: causality, the cognitive specificity component of speech activity during mental retardation, mechanisms of speech disorders in mentally retarded children (MRC). The functional system of language and speech, its structural components in the disorders development, caused to mental retardation, were investigated. The theoretical substantiation of systemic speech underdevelopment, caused by MR, was shown and qualitative characteristics of its severity were identified. Characterization of the speech activity of the MRC of the primary school age was generalized as a result of a multifaceted
analysis of pedagogical, psychological literary sources.
The diagnosis of speech activity MRC is presented in the study. The organizational and pedagogical conditions for the
formation and correction of speech activity were allocated in special educational institutions for children with MRC. The structure and organization of the diagnostic stage of the study was proved: experimental method of investigating speech activity MRC of primary school age (the psycholinguistic aspect); experimental technique for diagnosing speech activity of mentally retarded children of primary school age (logopedic aspect).
The criteria of substantiation for the development of speech activity and differential diagnosis of speech disorders of
mentally retarded children of primary school age were proved.
The experiment results showed significant differences from the normal state the basic indicators formation of the provision
of the programming subsystem and the interpretation of speech acts (kinesthetic perception, kinesthetic praxis, auditory perception
and auditory gnosis). The using of adapted neuropsychological techniques provided new data on spatial, kinesthetic, dynamic gnosis and praxis in mentally retarded children of primary school age. It has been experimentally proved that children with mental retardation are very disorder not only by the operationaldynamic, but also by the communicative-verbal level of the regulatory subsystem. As a result, the generalized symptoms of the semiotic subsystem (at expressive and impressive levels), identified at the
final stage of research, subsystems of programming and regulation in children with mental retardation in most cases have the
appropriate syndromes. The research results confirmed our assumptions that, in spite of certain scientific developments in the context of the problem under study, its insufficient development both in the theoretical and in the practical direction remains topical. This confirms the need of research work on the problem and correction of speech activity formation of mentally retarded children of primary school age.