Дослідження присвячене проблемі гендерного розвитку хлопців та необхідності його оптимізації. Авторками аналізується зміст гендерної соціалізації в контексті традиційного (патріархального) та сучасного (альтернативного) виховання. У контексті вивчення традиційного підходу до виховання визначено, що в його основу покладені жорстка гендерна диференціація чоловічого і жіночого та їх суворе ієрархічне розташування. Доведено, що такий підхід спирається на підкреслення відмінностей між чоловіками і жінками; орієнтацію на «особливе призначення» статей; закріплення у хлопчиків гендерно-стереотипних інтересів та уподобань; ігнорування індивідуальності та обмеження свободи вибору; виховання гендерно-схематизованих індивідів. Підґрунтям для особистісного розвитку хлопців слугує образ «справжнього чоловіка», який визначається нормами статусу, твердості (фізичної, розумової, емоційної) та антижіночності. Констатовано, що існуючі норми, правила поведінки, установки щодо культурних уявлень
про ролі, становище і призначення чоловіка в суспільстві, які покладені в основу традиційного виховання хлопчиків,
в подальшому призводять до труднощів у дорослому житті.
У статті обґрунтовуються переваги особистісно-орієнтованої моделі виховання на основі гендерного підходу, який передбачає розвиток хлопців поза жорсткими гендерними приписами та стереотипами. Авторки переконують, що сучасна соціалізація передбачає відсутність гендерної диференціації та поляризації і розглядається як процес
засвоєння хлопчиками нових гендерних ролей, які з’явилися у зв’язку з інтенсивними соціокультурними змінами. Визначено, що в такій моделі виховання зростає роль сім’ї і закладів освіти, які повинні стати активними суб’єктами позитивних змін у процесі гендерного розвитку чоловічої молоді.
The research is devoted to the problem of gender development of boys and necessity of his optimization. The authors analyze
maintenance of gender socialization in the context of traditional (patriarchal) and modern (alternative) education. At present,
in the context of studying the traditional approach to education, it has been determined that it is based on rigid gender differentiation of men and women and their strict hierarchical location. This approach has been proven to emphasize the differences between men and women; focus on «special purpose» articles; consolidation of gender-stereotyped interests and preferences in boys; ignoring individuality and limiting freedom of choice; education of gender-schematized individuals. The basis for the personal development of boys is the image of a «real man»,
which is determined by the norms of status, firmness (physical, mental, emotional) and anti-femininity. It is stated that the existing norms, rules of conduct, attitudes towards cultural perceptions of the role, position and purpose of a man in society, which underlie the traditional upbringing of boys, lead to further difficulties in adulthood. Instead, the article substantiates the benefits of a gender-based model of upbringing, since it involves the development of boys beyond rigid gender precepts and stereotypes. The authors argue that modern socialization implies a lack of gender differentiation, polarization, and is seen as a process of learning by boys new gender roles that have emerged in the face of intense socio-cultural change. In this model of education, it is identified that the role of families and educational institutions is increasing, which should become active subjects of positive changes in the process of gender development of male youth.