У статті представлені сучасні тенденції спільного (інклюзивного навчання) учнів з інтелектуальними та аутистичними порушеннями в умовах загальноосвітньої масової школи. Зроблено теоретичний аналіз розуміння проблеми інклюзії розумово відсталих та аутичних дітей. Проаналізовано стан готовності педагогічного персоналу до навчальної роботи з такими нозологіями учнів. Встановлено позитивні та негативні тенденції становлення інклюзивної форми освіти в нашій країні. Зроблено висновок про стихійність створення інклюзивної системи, що включає соціальні, нормативно-документаційні, організаційні, змістові, діяльнісні компоненти. Визначено відсутність корекційного компоненту інклюзивної системи, зокрема індивідуальної та групової корекції. Запропоновано до інклюзивної системи віднести компонент психокорекційного впливу на ядерні та вторинні порушення у дітей. Визначено психолого-педагогічні умови включення учнів із інтелектуальними та аутистичними порушеннями до колективу дітей класу. Представлена психологічна модель роботи вчителя класу з інклюзивною формою навчання.
Статья посвященасовременным тенденциям совместного (инклюзивного обучения) учеников с интеллектуальными и аутистическими нарушениями в условиях общеобразовательной массовой школы. Сделано теоретический анализ понимания проблемы инклюзии умственно отсталых и аутичных детей. Проанализировано степень подготовки педагогического персонала к обучению учеников с такой нозологией. Установлено позитивные и негативные тенденции становления инклюзивной формы обучения в нашей стране. Сделано выводы о стихийном создании инклюзивной системы, что включает социальные, нормативно-документальные, организационные, содержательные, деятельностные компоненты. Определено отсутствие коррекционного компонента инклюзивной системы, а именно индивидуальной и групповой коррекции. Предложено к инклюзивной системе отнести компонент психокоррекционного влияния основные и вторичные нарушения у детей. Определено психолого-педагогические условия включения учеников с интеллектуальными и аутистическими нарушениями в коллектив детей класса. Представлена психологическая модель роботы учителя класса с инклюзивной формой обучения.
The article presents modern tendencies of common (inclusive education) of pupils with intellectual and autistic disorders at a mass education high school. A theoretical analysis for the understanding of the problem of inclusion of mentally retarded and autistic children is made. The state of readiness of pedagogical staff for educational work with such nosologies of students is analyzed. Positive and negative tendencies for the creation of an inclusive form of education in our country are established. The conclusion is made on the spontaneity of creating an inclusive system, which includes social, regulatory, documentary, organizational, content, activity components. The absence of correctional component of the inclusive system, in particular individual and group correction, was determined. It is proposed to include the components of psycho-correctional influence on nuclear and secondary disorders of children in the inclusive system. The psychological and pedagogical conditions of inclusion of students with intellectual and autistic disorders in the team of children in a form of a high school class are determined. The psychological model of work of a class teacher with an inclusive form of education is presented.