Стаття розглядає питання участі батьків та інших членів родини у процесі абілітації, розвитку, корекції та соціалізації дитини з аутизмом та іншими порушеннями розвитку. Наголошується на важливості та необхідності проведення такої роботи. В якості фундаментального чинника, що закладає засади для зменшення аутичних проявів у дитини, розглядається створення сприятливого психоемоційного оточення у місці переважного перебування дитини, тобто, в помешканні, де вона проживає, та в її родинному колі. Таким чином, забезпечується розширення зони психологічного комфорту дитини, що сприяє зменшенню її психологічної закритості.На прикладі окремої родини продемонстровано, що постійна, послідовна та наполеглива робота батьків по корекції та соціалізації, що проводиться на базі вітчизняних педагогічних методик з деякою адаптацією їх до індивідуальних особливостей дитини, здійснювана у співпраці з дефектологами та корекційними педагогами, приводить до подолання деяких порушень розвитку та зменшенню аутичних проявів у дитини. Підкреслюється, що, завдяки тому, що вітчизняна та зарубіжна педагогічні науки базуються на спільних загальнолюдських гуманістичних засадах, вони мають багато спільного у методологічних підходах, в тому числі, до корекційно-психологічної роботи.
Статья рассматривает вопросы участия родителей и других членов семьи в процессе абилитации, развития, коррекции и социализации ребѐнка с аутизмом и другими нарушениями развития. Делается акцент на важности и необходимости проведения такой работы.В качестве фундаментального фактора, создающего основы для уменьшения проявлений аутизма,рассматривается создание благоприятного психофизиологического окружения в месте преимущественного пребывания ребѐнка, т.е. в месте, где проживает ребѐнок, и в кругу его семьи. Таким образом, обеспечивается расширение зоны психологического комфорта ребѐнка, что способствует уменьшению его психологической закрытости. На примере отдельной семьи продемонстрировано, что постоянная, последовательная и настойчивая работа родителей и других членов семьи по коррекции и социализации, проводимая на базе отечественных педагогических методик с некоторой адаптацией их к индивидуальным особенностям ребѐнка, осуществляемая в сотрудничестве с дефектологами и коррекционными педагогами, приводит к преодолению некоторых нарушений развития и уменьшению аутистических проявлений у ребѐнка. Подчѐркивается, что, благодаря тому, что отечественная и зарубежная педагогические науки основываются на общечеловеческих гуманистических принципах, они имеют много общего в методологических подходах, в том числе, к коррекционно-психологической работе.
This article reviews parents’ and other relatives’ partaking of the process of habilitation, education, correction and socialization autistic and educational defected child. Importance and necessity of this work is proclaimed. Development of kindly psychoemotional ambiance into the child’s main residing place and in the family is considered to be the fundamental factor making the base for autistic features decreasing. So, widening of the child’s psychological comfort zone is provided and it helps to reduce psychologicalcloseness.For example of the separate family results of continuous, successive and persistent parent’s work of correction and socialization based on domestic pedagogicalmethods with some adaptation to the individual characteristics of the child and implemented in collaboration with defectologists and correctional teachers leads to overcoming some developmental abuses and decreasing of autistic features. Since domestic and foreign pedagogical sciences are based on common humanitarian humanistic principles they have much in common in methodological approaches, including corrective and psychological work, this idea is emphasized in the article.