Стаття порушує проблему роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, складності процесу інтеграції таких дітей в сучасне суспільство та їх соціалізації. Підкреслюється актуальність цієї теми в зв’язку з тенденцією до збільшення народжуваності дітей, які мають порушення психофізичного розвитку та необхідність створення сприятливих педагогічних умов навчання, виховання і корекції дітей із розладами спектру аутизму в сучасному українському суспільстві. Автор здійснює аналіз сучасної науково-методичної літератури, присвяченої цій тематиці. У статті проводиться аналіз впливу засобів музичної виразності на дітей з аутизмом та пояснюються нейропсихологічні чинники такого впливу. Обґрунтовується необхідність застосування музикотерапії у навчально-корекційній роботі з такими дітьми.
Статья поднимает проблему работы с детьми с особыми образовательными потребностями, сложности процесса интеграции таких детей с в современное общество и их социализации. Подчеркивается актуальность этой темы в связи с тенденцией к увеличению рождаемости детей, имеющих нарушения психофизического развития и необходимости создания благоприятных педагогических условий обучения, воспитания и коррекции детей с расстройствами спектра аутизма в современном украинском обществе. Автор осуществляет анализ современной научно-методической литературы, посвященной этой тематике. В статье проводится анализ влияния средств музыкальной выразительности на детей с аутизмом и объясняются нейропсихологические факторы такого влияния. Обосновывается необходимость применения музыкотерапии в учебно-коррекционной работе с такими детьми.
The article raises the problem of corrective education work with children with autism in conditions of inclusion. The urgency of this topic is emphasized on the tendency of children’sbirth rate increasement who have violations of psychophysical development and the complexity of creating favorable pedagogical conditions of education, upbringing and children’s correction with autism spectrum disorders in modern Ukrainian society. The problem of training and children’s adaptation with autism is especially importantat the present stage of special educational development in Ukraine. The development of effective theoretical and methodological approaches on the formation of social and communicative personalsphere of children with autism spectrum disordersis remainedone of the priority tasks of special psychology. The author analyzes the mechanisms of art influence on a child with special educational needs in the process of correctional education and upbringing. Influence of music on children with autism and usageof music therapy in working with such category of childrenis clearly defined in the article. Due to themeans of art musical therapeutic approach onthe rehabilitation and educational work allows to form a child's personality and promote its social adaptation. Though only the activation of creative activity provides violationcorrectionof the child's mental development, deviations in the cognitive, emotional-volitional and personal spheres and creates conditions for socialization. The author concentratesspecial attention on the methods, forms, techniques and means of working with autistic children, including the uniqueness of their mental organization. The necessity of an individual approach onthe educational-corrective interaction with this category of children and the expediency of an individual form of work is emphasized.