У статті з’ясовано, що для ефективної соціальної адаптації дитини з гіперактивністю та дефіцитом уваги необхідно застосовувати диференційований підхід до побудови соціальних навичок, обгрунтовано важливість відповідного плану позитивного поведінкового втручання для дітей з порушеннями психічного розвитку. Розглянуто основні чинники соціалізації дитини з гіперактивністю та дефіцитом уваги.
В статье выясняется, что для эффективной социальной адаптации ребенка с гиперактивностью и дефицитом внимания необходимо применять дифференцированный подход к построению социальных навыков, обосновано важность соотвенствующего плана позитивного поведенческого вмешательства для детей с нарушением психического развития. Рассматриваются основные составляющие социализации ребенка с гиперактивностью и дефицитом внимания.
The article clarifies that for the effective social adaptation of a child with hyperactivity and attention deficit, a differentiated approach to the construction of social skills must be applied, the importance of the plan of positive behavioral intervention for children with mental disorders is substantiated.
The main factors of child's socialization with hyperactivity and attention deficit are considered. A differentiated approach to children with mental disorders in the inclusive educational process is illustrative on the example of students with attention deficit hyperactivity disorder. This category is often at the measures of norm and pathology and requires a corrective direction to the educational process - from easy adaptation to a significant modification of approaches in education and training, especially if attention deficit and hyperactivity are accompanied by intellectual disabilities.