Розглянуто один із основних підходів учених до визначення сутності комунікативної компетентності в підготовці майбутніх учителів початкової школи. Визначено актуальність і необхідність застосування комунікативного підходу в підготовці майбутніх учителів початкової школи, запропоновано принципи формування комунікативної компетентності
вчителя в системі сучасної вищої освіти. Уточнено сутність і зміст поняття «комунікативна компетентність
», висвітлюються особливості та специфіка педагогічної комунікації.
Автор наголошує, що професія вчителя дуже вимоглива, оскільки покладає відповідальність за рівень навчання підростаючого покоління, від чого залежатиме майбутнє країни. Тому педагогічна компетентність як єдність теоретичної
та практичної готовності майбутнього вчителя до здійснення навчально-виховного процесу передбачає низку компетентностей, якими повинен володіти майбутній учитель початкової школи. Серед них автор виділяє комунікативну
компетентність, що передбачає вміння вступати в комунікацію (зв’язок), знаходити порозуміння з оточуючими.
Майбутній учитель, на думку автора, повинен не тільки бути компетентним у своїй галузі, а й володіти методичними
знаннями, знати психологічні особливості своїх учнів, бути комунікабельною особистістю, до якої б тягнулися учні, з якою б хотіли спілкуватися, взаємодіяти, до якої на зустріч чекали з нетерпінням. Комунікативний підхід педагога, його майстерність у спілкуванні з учнями є необхідним інструментом гуманізації освіти. Високий результат у навчально-педагогічній діяльності може досягти лише той учитель, який уміє налагодити хороші стосунки з учнями, якому притаманні
вміння зрозуміти їх, спрямовувати процес комунікації на досягнення високого рівня педагогічних завдань.
The article deals with one of the main approaches of scientists to determine the essence and structure of communicative competence in the training of future primary school teachers. The relevance and necessity of using the communicative approach in the preparation of future teachers of elementary school is determined, and the principles of formation of the communicative competence of the teacher in the system of modern higher education are proposed. The essence and meaning of «communicative competence» are clarified, peculiarities and specifics of pedagogical communication are highlighted.
The author emphasizes that the profession of a teacher is very demanding, since it puts the responsibility for the intellectual and spiritual development of the younger generation, which will depend on the future of the country. Therefore, pedagogical competence, as the unity of the theoretical and practical readiness of the future teacher to implement the educational process, provides for a number of competences to be held by a future teacher of elementary school. Among them, the author highlights the communicative competence, which involves the ability to enter into communication (communication), to find an understanding with others.
The future teacher, according to the author, should not only be competent in his field, but also possess methodological knowledge,
know the psychological characteristics of his students, be a communicative person, to which the students would like to communicate with whom they would like to communicate, interact with, to meet with impatience. The communicative approach of the teacher, his skill in communicating with students is a necessary tool for the humanization of education. A high result in teaching and learning activities can be achieved only by the teacher who is able to establish good relations with students, who have the skills to understand them, direct the communication process to achieve a high level of pedagogical tasks.