Проведено компаративний аналіз змін, які відбуваються в сучасній українській початковій школі та пов’язані з упровадженням у життя концепції стратегічного розвитку української освіти “Нова українська школа”, з основними ідеями В. Сухомлинського щодо мети, змісту й особливостей організації початкової освіти в Павлиській школі.
У роботі зазначається, що навчально-виховний процес повинен ґрунтуватися на особистісному підході до кожного учня, оскільки діти мають індивідуальні психофізіологічні особливості, духовні потреби, які унеможливлюють стандартизацію
навчальної діяльності.
Охарактеризовано цикли початкової освіти, які вироблені на основі теоретико-педагогічних засад роботи В. Сухомлинського; особливості зонування класів, яке дає можливість правильно організовувати необхідну творчу співпрацю; специфіку впровадження інтеграції як засобу вироблення загальних і предметних компетентностей, що є обов’язковою умовою всебічного гармонійного розвитку особистості; необхідність оновлення системи оцінювання знань учнів, за допомогою якої варто акцентувати увагу на успіхах дітей, сприяти виробленню в них мотивації до покращення результатів навчання.
Аргументовано, що основне завдання педагога – створення позитивної атмосфери під час навчання, яка дає можливість
учням не лише накопичувати знання, а й отримувати задоволення від процесу їх набуття, виробляти необхідні практичні вміння, вдало реалізовувати себе в дорослому житті, успішно долати життєві труднощі.
Доведено, що ідеї В. Сухомлинського щодо мети, загальних підходів до організації навчання через діяльнісний підхід
та міжпредметну організацію змісту навчання, створення освітнього середовища для організації пізнавальної діяльності учнів, підходів до оцінювання навчальних досягнень учнів отримали свій подальший розвиток у сучасних концептуальних положеннях Нової української школи.
A comparative analysis of the changes that are taking place in the modern Ukrainian elementary school and related to the implementation of the concept of strategic development of Ukrainian education “New Ukrainian School”, with the main provisions
of V. Sukhomlinsky regarding the purpose, content, features of organization of elementary education in Pavlysk school.
The paper states that the educational process should be based on the personal approach to each student, since children have individual psycho-physiological features, spiritual needs that make it impossible to standardize it.
The cycles of elementary education, which are made on the basis of theoretical and pedagogical foundations of V. Sukhomlinsky;
are characterized by the features of zoning classes, which provide the opportunity to properly organize the necessary creative cooperation; the specificity of integration as a means of developing general and subject competencies, which are mandatory
harmonious development of the individual; the need to update the system of assessment of students’ knowledge, which should focus on the success of children, contribute to the development of motivation to improving learning outcomes.
It is argued that the main task of the teacher – to create a positive atmosphere during the study, which allows students not only to accumulate knowledge, but also to enjoy the process of their acquisition, to produce the necessary practical skills, successfully
realize themselves in adulthood, successfully overcome life’s difficulties.
It is proved that V. Sukhomlinsky’s ideas about the purpose, general approaches to the organization of learning through the activity approach and the cross-curricular organization of the content of learning, the creation of an educational environment for the organization of cognitive activity of students, approaches to the evaluation of students’ educational achievements, have been further developed in the modern conceptual provisions of the New Ukrainian Schools.