У статті розглядається проблема формування описового висловлювання у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією, враховуючи нейрофізіологічні і психолінгвістичні особливості організації мовленнєвого повідомлення, що включає аналіз механізмів і значення певних структур мозку в процесі мовленнєвої діяльності. Представлено і схарактеризовано поняття «опис». Висвітлені та проаналізовані психолінгвістичні механізми формування описового висловлювання у старших дошкільників із моторною алалією. Розглянуті стадії процесу породження мовлення та їх порушення. Розкриті принципи формування мовленнєвого висловлювання, що визначають основні умови організації корекційної роботи з означеною категорією дітей. Обґрунтована доцільність визначення психолінгвістичних механізмів формування описового висловлювання у старших дошкільників із моторною алалією, що виступає необхідною складовою корекційного процесу.
В статье рассматривается проблема формирования описательного высказывания у детей старшего дошкольного возраста с моторной алалией, учитывая нейрофизиологические и психолингвистические особенности организации речевого сообщения, включая анализ механизмов и значение определенных структур мозга в процессе речевой деятельности. Представлено и охарактеризовано понятие «описание». Освещены и проанализированы психолингвистические механизмы формирования описательного высказывания у старших дошкольников с моторной алалией. Рассмотрены стадии процесса порождения речи и их нарушения. Раскрыты принципы формирования речевого высказывания, определяющие основные условия организации коррекционной работы с обозначенной категорией детей. Обоснована целесообразность определения психолингвистических механизмов формирования описательного высказывания у старших дошкольников с моторной алалией, что выступает необходимой составляющей коррекционного процесса.
The article deals with the problem of formation of descriptive expression in children of the senior preschool age with motor alalia, taking into account the neurophysiological and psycholinguistic features of the speech communication organization, which includes the analysis of the mechanisms and the value of certain brain structures in the process of speech activity. The notion "description" is presented and characterized. Illuminated and analyzed psycholinguistic mechanisms of the formation of descriptive speech in senior preschool children with motor alalysis. The stages of the process of generation of speech and their violation are considered. The principles of forming a speech statement, which determine the basic conditions for the organization of correctional work with the designated category of children, are disclosed. The expediency of the definition of psycholinguistic mechanisms for the formation of a narrative statement in senior preschool children with motor alalysis, which serves as a necessary component of the correction process, is substantiated.