Публікація присвячена визначенню компонентних складників креативності бакалаврів – майбутніх учителів математики. У статті схарактеризовано сутність поняття “структура” в психолого-педагогічних дослідженнях вітчизняних і зарубіжних учених, концептуальну основу для визначення структури креативності майбутніх учителів математики в межах власного наукового дослідження. Також детально розкрито сутність компонентних складників креативності бакалаврів – майбутніх учителів математики та вказано їх показники. Першим компонентним складником визначено мотиваційно-ціннісний, в якому під мотивацією розуміємо характеристики, притаманні майбутньому креативному вчителю математики, які вмотивують і допоможуть реалізувати відповідні знання під час професійної діяльності.
Другим компонентним складником креативності майбутніх учителів математики визначений когнітивний (знаннєвий), який передбачає повноту, глибину, системність, кількість і якість засвоєних майбутніми вчителями математики знань із комплексу дисциплін (педагогіки, психології, математики, методики навчання математики, інформаційно-комунікаційних технологій тощо), уявлень про зміст, форми самостійної роботи, умінь планувати свої дії, робити умовиводи та загальні висновки щодо професійних питань, у тому числі й розвитку креативності учнів, формування обґрунтованої творчої позиції, здатності прогнозування, комунікативних умінь, умінь приймати нестандартні рішення тощо. Третім компонентним складником креативності постає операційно-технологічний. В його основу покладено набуття вмінь реалізувати творчі розв’язання фахових завдань. Четвертий компонентний складник структури креативності визначено як рефлексивний, який надає можливість аналізувати використані креативні вміння та навички на практиці, бачити власні помилки й неточності в роботі, що визначає готовність майбутнього вчителя математики до впевненої, повноцінної креативної діяльності в закладах освіти.
This publication is about identifying the components of creativity in bachelors – future mathematics teachers. The article
describes the essence of the concept of “structure” in psychological and pedagogical studies of domestic and foreign scientists, conceptual basis for determining the structure of creativity of future mathematics teachers in the framework of their own scientific research. The essence of the components of the creativity of the bachelors - future teachers of mathematics is also described in detail and their indicators are indicated. The first component is defined as motivational value, in which by motivation we mean the characteristics inherent to the future creative teacher of mathematics that motivate and help to implement the relevant knowledge during professional activities. The second component of creativity of future teachers of mathematics is defined cognitive (knowledge), which provides the completeness, depth, systematicity, quantity and quality of knowledge acquired by future teachers of mathematics knowledge in the complex of disciplines (pedagogy, psychology, mathematics, teaching methods of technology of mathematics technology ideas about content, forms of independent work, ability to plan their actions, make conclusions and general conclusions on professional issues, including the development of creativity of students, formation reasonable creative position, forecasting ability, communication skills, ability to take creative solutions and more. The third component of creativity is operational and technological. It is based on the acquisition of the ability to realize creative solutions to professional tasks. The fourth component of the structure of creativity is defined as reflexive, which makes it possible to analyze the creative skills used in practice, to see their own mistakes and inaccuracies in the work, which determines the future mathematics teacher's readiness for confident, full-fledged creative activity in educational institutions.